zaterdag 6 maart 2021

gastauteur

HEKSENJACHT

door onze correspondent robertus baeken, vanuit de korenvelden van salem...







31.B.
‘Zo rap mogelijk. Maar zal ik niet eerst met Kamiel praten?’ Daarmee legde ik haar en mezelf voorlopig het zwijgen op.
    In die verstilde toestand liepen we zij aan zij door de straten. Hoewel er van alles te zien en te beleven was: passerende auto’s, voetgangers en fietsers, ervaarde ik deze gewaarwording, juist doordat we zolang onderweg waren, als continu hetzelfde. Ik zou zeggen: zoals de lege zone in een dokterswachtkamer, waarin niks anders gebeurt dan het komen en gaan van patiënten. Het had iets van inademen, en na het uitstoten van de lucht, opnieuw inademen. Op zich leidde dit zetten van een stap, gevolgd door weer een stap, nergens heen. Niet naar het vermaak van dans of zang, niet naar hydraulische ontdekkingen, niet naar de onbeschrijflijke sensaties, gelegen in het doorploegen van een gekloven wereldbol. En toch maakte ook die lege zone noodzakelijk deel uit van mijn leven. Het was beslist een laatste mogelijkheid. Juist doordat deze leegte nergens heen leidde, maar feitelijk ook niet leeg te noemen was, sloeg zij me als een vuist in het gezicht.
    Alles wat mensen pas als echt gebeurd beschouwen, waardoor dit als een verhaal kan naverteld worden, nam pas weer een aanvang toen Roosje haar sleutel in het slot stak en de voordeur ver genoeg openzwaaide om me binnen te laten.


32.

Het verhaal begon al toen die lieve Hortensia me vriendelijk welkom heette. ‘Je kan met ons warm eten. Ik heb een volle pot verse erwtensoep. En aardappelen zijn er ook meer dan genoeg. Ga zitten!’

   Ik nam plaats tegenover Kamiel. Zoals hij zonder een spier te vertrekken recht voor zich uit bleef staren, leek hij minder blij met mijn komst. Of anders verkeerde hij in zijn eigenste nergens heen leidende, lege zone. Rustig voor zich uit kijken en in- en uitademen was beslist te verkiezen boven de angstige gedachte bij het verhaal dat de politie hem alsnog op het spoor zou komen.


WORDT VERVOLGD... 


Geen opmerkingen: