dinsdag 15 juni 2021

@the bookshop

cézembre is kennelyk een eilandje by saint-malo... zoals op al dit soort eilandjes, heeft het daar met wereldoorlog twee flink gestoven. wat hier wel zeer levendig en gevarieerd in beeld wordt gebracht. het tweede en laatste deel is onlangs verschenen, dus eindelyk ben ik eens echt "actueel" in deze recensie-hoek (oorspronkelyk heten de boeken "tome 1" en "tome 2"; dat is vertaald naar "boek 1" en "boek 2"; dat is in de mode, maar mylen te pretentieus...)
    de figuren hun armen, benen, nekspieren en handen zyn allemaal flink uitgerekt getekend, een typische styl apart, die volgens my haar oorsprong vindt in disneys "doornroosje" uit 1959, en waardoor alle figuren aldoor wat schynen te lopen dansen, op hun tenen; dat vind ik te zwierig, de anders zo heerlyke tekenaar "typex" bereikt in zyn boek "rembrandt" op een andere manier datzelfde nefaste effect: té zwierig té veel ballet - maar: dit is écht een kwestie van smaak. ik luister niet graâg naar frank sinatra, maar toch begryp ik ergens dat sinatra toch wél goed is.
    het verhaal is professioneler verteld dan een gemiddelde striproman uit de jaren 80 en het tekenwerk heeft ook meer reliëf dan een gemiddeld jaren 80 stripalbum; toch kreeg ik allengs het gevoelen, lezers, nog eens in het goeie oude "(a suivre)"-magazine te zitten te lezen - wat voor my autobiographisch wel wil zeggen dat dit, alles by mekaâr, een adolescent iets is. maar in de mate waarin dit verhaal een jonge liefdesromance betekent, is dat ook wel juist goéd nieuws. 




Geen opmerkingen: