zaterdag 18 september 2021

state of being, 19 september 2021




inderdaad zit ik met corona opgezadeld... ik slaap al twee dagen, zo ziek als zeven tygers die ziek bovenop elkaâr liggen, hun poten wyd uiteen in de schroeiende zon... het ergst van alles is nog, lezers, dat ik intussen word geplaagd door sombere gedachten... vermoeiende, opgefokte bedenkingen die onafgebroken in kringetjes door my opduiken... hier nu volgt daarvan (dwz: van die koortsachtige besognes) een overzichtje, niet om compassie af te dwingen maar juist om myzelf eens goed uit te lachen...
    1. die brutale, uiterst beledigende, uiterst arrogante leerling uit die ene, verder zo fyne klas; hoe kan dit nu, zoals dat eruit ziet, voor negen maanden nog verder? als die verhouding vandaag reeds zo ziek is?
    2. daarmeê tezamenhangend: die àndere klas, waar ik zo vyf probleemgevallen heb; hoe kan dit nog goedkomen? als dat in september al zo verkeerd zit? die zuivere haat by die sommigen van die jongens - haat tegenover my... die enorme mate waarin ze die haat, die wrok en die weêrzin jegens my cultiveren.
    3. woelend en zwetend onder myn dekens trekt dan de zelfmedelydende gedachte door my: hoelang ga ik dees nog volhouden? wat doé ik in dat onderwys, weê my! hoe kàn het dat myn toneelwerk my daar niet van vrywaart? (een enorm afgezaagd vraagstuk.)
    4. maar: moet ik toch taken klaarstomen voor volgende week? hoe kan ik die taken dan maandag aan de school bezorgen? (de "gregor samsa" in ons; gregor samsa, die in een verhaal van kafka op een ochtend in een kever blykt te zyn veranderd - maar die zich vervolgens alleen maar afvraagt: hoe ga ik nu nog tydig op myn werk geraken!...)
    5. kan ik, toch hopelyk, nog harder wroetend in de krochte van covid zelf, kan ik toch hopelyk woensdag en vrydag wel giggen? maar - hoe kan ik daarvoor dan nog repeteren? - - maar: als ik niét gig, dan loop ik die inkomsten ook mis, terwyl ieder moment het finale verdict in myn brievenbus gaat vallen van de "steun"-commissie, die eist dat ik die "steun" van ze, aanstonds ga terugbetalen - met welk geld dan wel??
    6. en dat project, o jongens, van die maandelykse boekjes van me - wat een farce... wat een ongedurig rondschooien voor zo weinig resultaat... en dat, op myn vyftigste levensjaar...
    7. maar goed, ik maak die boekjes wel graâg - maar: de hectische combinatie van lesgeven links en terug gaan giggen rechts, die maakt dat er my, van nu af aan, om te schryven geen tyd meer rest...
    8. ik ben een sukkel, ik ben een loser, ik moet dood.
    9. en dan zie ik weêr, zoals helemaal in het begin, die weêrbarstige leerling voor me, die me zo erg heeft beledigd, waar haalde hy die brutaliteit vandaan - en dan begint het koortsige treintje weêr van voren af aan.

ik zweer jullie, beste bloggers, dat deze wanhoop, deze pathetiek, die het is, een gevolg is van deze verpletterende ziekte; corona! nu leer ik haar dus kennen, dat is een voorrecht ook! hoofdpyn, koorts en hallucinatie! evenwel, laat my oprecht benadrukken: in het echt ben ik géén loser!! als ik gezond ben, zie ik het wél allemaal zitten!! alleen al dankzy jullie, minstens, is, in het echt, myn leven wél helemaal tof!!!!

(helemaal onderaan is dat wel die verpletterende ondertoon van eeuwigdurende melancholie, de smaak van sterfelykheid, het meest pynlyk in de wetenschap dat door myn schuld, ooit, twee prachtige mensen sterven zullen, hoe ondraaglyk...)


5 opmerkingen:

crowdserver1 zei

Je bent geen Limo wreck maar een Nemo wreck (klik op mijn naam)
Aangezien je de vijf korte en eenvoudige bewijzen dat er leven na de dood is niet promoot die hier nog eens volgen:

1. Als een acht maanden oude baby in de baarmoeder daar elke dag een dag jonger zou worden zou die uiteindelijk ook sterven en dat betekent dat de dood zich ook voor het leven bevindt.

2. Duizend jaar geleden was je lichaam ook al op de aarde maar het was toen volledig uit elkaar en dus dood om dan later tot leven te komen vanuit de dood.

3. Wanneer men sterft wordt het bewustzijn niets want er is niets na de dood maar dan zou men even goed eens een auto of een huis niets moeten zien worden.

4. Als de doden enkel zichzelf kunnen zijn, zijn ze al altijd enkel zichzelf geweest.

5. Bevindt het bewustzijn zich in de lege ruimtes in de hersenen of in de rest van de hersenen waarin geen enkele lege ruimte is?

Marc Buggenhout zei

Hola, veel sterkte toegewenst!
Hopelijk heb je genoeg dafalagan(paracetamol) in huis. In het begin van de pandemie had ik gehoord dat dit het meest effect heeft.

Vitalski zei

ja, daar neem ik er flink wàt van, dank je!

Jan De Palmeneire zei

Houd moed! We denken aan u (echt waar).

Vitalski zei

dank !!!