zondag 13 december 2020

uit het schriftje

toch raar is het idee dat zoveel mensen een boeddha-beeldje in hun tuin of in hun badkamer hebben staan. zen-meesters zeggen tegen hun leerlingen juist: "als jullie boeddha tegenkomen, doodt hem dan." dwz dood degene die zichzelf tot god verklaart, vind je éigen weg. wat hebben die beeltenissen dan wel te betekenen? pure dwaasheid.

de opstanding van lazarus wordt alleen maar beschreven in het evangelie van johannes. van de vier evangelisten is mattheus degene die het dichts by jezus stond, dé discipel van het eerste uur; het is dan ook zeer vreemd dat dié er dan niéts over zegt, over dat toch zeer unieke gebeuren.

ik heb niet minder te maken met de man die ik daarginds over straat zie wandelen, dan met de man die ikzelf was in pakweg het jaar 2003. ikzelf maar dan in een andere tyd, dat is een fremdkörper...

de enige wetenschap die my écht interesseert, is die van de zeitgeist. ook de studie van de menselyke hersenen is waanzinnig boeiend.
    toch weet ik over die twee onderwerpen byna niks, ik heb er geen boeken over en ik ben er niet meê bezig...

het tydperk van de communicatie is tevens het tydperk van de eenzaamheid; door valéry tot uitdrukking gebracht met de term "de vermenigvuldiging der enkelingen." per niet uitgevonden communicatiemiddel stuiten we op een nieuwe vorm van eenzaamheid.

in de 17e eeuw waren ryke landen gemiddeld vyf keer ryker dan arme landen. in de jaren '70 waren ryke landen gemiddeld 800 keer ryker. vandaag zyn de ryke landen gemiddeld 4.000 keer ryker.

iedereen volgt de politiek, iedereen heeft er een mening over. maar byna niémand heeft er kaas van gegeten, niemand kent de details van de echte dossiers, niemand snapt de waanzinnig complexe mechanismen. we kennen nauwelyks het verschil tussen een auto en een grasmaaimachine - en toch staan we non-stop de garagist te becommentariëren.
    hoeveel politici snappen ook werkelyk de politiek?
    wel heb ik in ieder geval een mateloze bewondering voor de meestal zeer verregaande eloquentie van politici, zelfs van de voorts iets minder bekwame.  myn intuïtie blaast het my in om sceptisch te staan tegenover de ideeën van zuhal demir, maar voor haar radde dialogeer-vermogen alleen al, neem ik myn pet af.
    anderzyds: er zitten veel standaard-formuleringen tussen, veel pasmunt en veel mode. byvoorbeeld "ik heb geen glazen bol," die uitdrukking kàn ik niet meer aanhoren... 

er is altyd "vuil werk", en de vrees voor een opstand van de mensen die voor dit vuile werk zyn ingeschakeld. de denker fourier kwam op de proppen met een aflossysteem, wyk per wyk; ieder om beurt schrobt de straten, ieder om beurt haalt het vuilnis op. maar hy stootte meteen op de uitzonderingen; minder validen, hoog bejaarden. artsen wier aanwezigheid élders dringend nodig is. 

de regisseur robert altman werkte ook met dergelyke beurtrollen. zyn acteurs poetsten de werkvloer. de producent reed de wagen voor. hy schrobde soms zelf de toiletten.
    maar niet al zyn films waren goed.


joseph fourier. 1768-1830

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

reageer hier en nu