zondag 10 december 2023

state of being, 11 december


opnieuw in zeer korte zinnetjes








wakker door het krysen. van myn dochter. en van myn eega. dwz luv. mollie en luv. onderling. huiswerk, examens. beneden in huis. in myn kamer trouwens, eigenlyk.
    frans.
    by nader inzien: wat zyn dat voor een papieren? van dat frans. bedoel ik.
    dat zyn geen overzichtelyke woordenlysten. die lay-out is bullshit. dat kan je aan een kind niet aangeven. het ene blad staan die woordenlysten verticaal maar het andere blad horizontaal. arme mollie. begrypelyk dat die flipt.
    luv zegt: jy zegt altyd, in het jaar, dat ze dat huiswerk niet hoeft te maken. dus: nu deze gebakken peren. in plaats van iedere dag één halfuurtje.
    dat zal wel, dat klinkt tof, ga jy iedere drie maanden naar de tandarts. dat zou dan ook moeten. ga jy ieder halfjaar naar de keuring. ephraïm wacht nog op jouw rekening-uittreksels van november.
    ik zal maar niet zeggen dat ik van de zomer tienduizend keer gezegd heb dat er een franstalig persoon drie, vier keer na mekaâr naar ons thuis had moeten komen om frans te spreken met mollie, dat was de enige manier, dat heb ik letterlyk vier miljoen keer gezegd. daar werd niet naar geluisterd. naar my wordt precies nooit geluisterd. ik snap niet waarom ik nog praat. ik snap niet goed waarom ik nog door dit huis loop.
    iedere dag een halfuurtje. dat klinkt goed. maar niet: als je, na je schooltyd, om kwart na zes savonds door het donker de bus hebt gepakt. na een schooldag van acht uurs. éindelyk thuiskomen - en dan: huiswerk????????
    wanneer gaan ze nu eens STOPPEN met dat huiswerk.
    vroeger toen ik leraar was -
    - dat klinkt heel goed. dat klinkt lekker nieuw. en dat maakt my gelukkig.
    wat als ik subiet geen geld meer heb voor myn gas- en ellentriek-rekeningen? dan zeg ik: ik heb àlles dat ik in huis heb aan de duivel gegeven - op voorwaarde dat ik in ieder geval nooit meer naar school zou hoeven. nooit meer op een schooldirectie op het matje geroepen. nooit meer smartschool. ik ben een volwassen man. ik ben 52 jaar oud. 52!!...
    vroeger toen ik leraar was, gaf ik NOOIT huiswerk. nooit één keer!!!!!
    huiswerk = pre-napoleontisch.
    tenzy de lessen op school steeds zouden eindigen om één uur smiddags ten laatste. wat een goed idee zou zyn. maar dan zelfs nog!!...
    werk meê naar huis moeten nemen, is de dood in de pot.
    okay people...

1 opmerking:

  1. Nu ik mijn Meta Quest 3 al een tijdje heb, lijkt dat toestel me ook ideaal voor het onderwijs.
    550 euro dus het onderwijs kan niet elke leerling voorzien en dus moet men eens naar dit clipje met een deepfake Alex Agnew luisteren: https://youtu.be/lEnzntgzLL4
    Infotainment heeft een slechte reputatie maar ik vind het ideaal om leerlingen iets bij te brengen.
    Zo ben ik al een VR app tegengekomen waar je chemie in spelvorm kan leren in een driedimensionale omgeving van 360 graden.
    Zelf denk ik aan een spel met vrij snelle levels en tussen elk level een multiple question oefening op de Nederlandse taal.
    Drillen zonder dat je je er bewust van bent.
    Wat huiswerk betreft, dat vind ik ook absurd.
    En de leraar kan van thuis uit lesgeven met de leerlingen ook thuis terwijl ze samen in een virtueel klaslokaal zitten en men elkaar kan horen en zien. De leerling kan de status dan ook op toiletbezoek zetten zodat de bewegingen van bovenlichaam (onderlichaam is nog niet van toepassing) niet door de anderen gezien worden en ook de stem staat dan op mute. Maar de leerling volgt nog wel de les tijdens het toiletbezoek in passthrough mode.
    De speeltijden en de maaltijd moet de leerling dan doorbrengen met leeftijdsgenoten in de nabije buurt terwijl een leerling ook “naar school kan gaan” bij een vriend of vriendin.
    Dan is het de verantwoordelijkheid van de leraars om te rapporteren wie de les niet volgt om de ouders op de hoogte te stellen die mogelijkerwijze maatregelen moeten treffen want kinderen alleen thuis kan ook een recipe for disaster zijn voor sommigen.
    Eerder had ik al geschreven dat wat mij betreft het onderwijs beperkt kan worden tot het leren lezen en schrijven en rekenen waarna de leerling autodidactisch verder door het leven kan gaan maar als de leerlingen te vinden zijn om al spelenderwijze en infotainend door het leven te gaan mag dat natuurlijk.
    Het stoort dat leraars wel geschiedenis voorschrijven maar niet toekomst waarin leerlingen via neorolinks de hele Wikipedia in een paar seconden van buiten kennen en ook hun persoonlijke conclusies in die enkele seconden naar hun geheugen hebben gezet want toekomst is het dominante vak wat betreft invloed op het heden.
    Wat ik al ken is de gratis Bigscreen Beta app waarin ook een klaslokaal zit en je als leraar op afstand YouTube kan gebruiken voor 15 leerlingen. Daar kan je via een trucje een webbrowser van maken zodat er meer mogelijk is terwijl er ook op het schoolbord kan geschreven worden maar dat is nog niet optimaal.
    Zelf gebruik ik het trucje om voornamelijk naar Telenet Tv en VrtMax te kijken in bioscopen en van de VRT mag je het maximum van 15 mensen uitnodigen om vanuit hun huis mee in je virtuele bioscoop te kijken omdat het niet commercieel en kleinschalig is want dat had ik gevraagd aan de VRT.
    Je kan dan kiezen om de anderen wel of niet te horen en visueel wel of niet storend te zijn.
    Lijkt me ook ideaal voor wie een gezin heeft en regelmatig dagenlang weg is voor het werk maar dan toch met gezin naar de tv kan kijken in de virtuele bioscoop want die is indrukwekkend wat betreft kwaliteit zoals dit clipje aantoont: https://youtu.be/4cnr1MzQi1k
    Iets dat ook opgaat voor de gratis Bigscreen Beta app.

    BeantwoordenVerwijderen

reageer hier en nu