donderdag 28 januari 2016

losse flodders




1. hy wilde dat zyn kind naar de steiner-school zou gaan - maar: abusievelyk kwam dit kinder, ipv in de rudolf steinerschool, terecht in de palle steiner-school. hy belde die palle een paar keer op, maar niks gekort; het bleef de palle steiner school. waar het ondermeer werd geleerd, hoe met stenen te gooien. en waar het schooluniform slechts bestond, uit het dragen van een arafat-sjaal...

2. een manier om erge dingen die soms gebeuren, toch iets eenvoudiger te incasseren: datgene dat gebeurt, proberen waar te nemen als een herinnering. dus naar het gruwelyke heden kyken: als vanuit een toekomst.

3. het goeie van slecht weêr: de noodzaak om, tegen dat slechte weêr, een "dam", een "dyk" op te bouwen; in eerste instantie die van het gecultiveerde interieur. het belangrykste in myn leven is myn huis. dat het op orde is, dat de belichting klopt. het dromen van wat het allemaal nog moet worden.

4. wat dat betreft; luv heeft het voor mekaâr gekregen dat onze beide, versleten garage-poorten worden hernieuwd, dwz dat er nieve voor in de plaats komen. de werkman is er heden meê bezig - evenwel tot ongenoegen van mollie, die ons oprecht mededeelt: dat ze die ouwe garage-poorten gaat missen. zelfs vraagt ze ons of het niet mogelyk is om die ouwe poorten toch ook nog, op één of andere manier, aan ons huis bevestigd te houden...  (!!)

5. een erotische term die ik niet kende, maar die den dave my gisteren heeft verklaard; een uitdrukking voor die handeling, waarby, manueel, de vrouwelyke voor- en achterkant tegelyk worden geïnfiltreerd:"een stopcontactje doen..."

6.  onthouden voor een conference: voor een kindje liggen voorlezen over roodkapje; daarop, al lezende, geleidelyk aan - zoals wel eens gebeurt!- in slaap vallen, doch in die slaap voortgaan met spreken, allerlei onoorbaars debiterende (dwz allerlei groffe dingen), en dan, geleidelyk aan, onbevangen daaruit weêr wakker worden: om naadloos terug met dat roodkapje-verhaal voort te gaan; en dit liefst vyf, zes keren na mekaâr... dat kan niet anders dan wérken, op toneel...

7. een rykeluis-school, - in de muziekles; vooraan in het klaslokaal staat de leerkracht: met één blokfluit; in het lokaal zelf staan tachtig piano's; simultaan speelt elk kind op een eigen piano...

8. "schipper mag ik overvaren, ja of nee" - "en moet ik dan sabam betalen, ja of nee..."

9. "losse flodders", "krabbels", zelfs maar de "aanzetten tot een schets" - die zyn het summum, vind ik. alle rest is zwaartekracht en moet weg.

2 opmerkingen:

Carmen zei

Ik heb alleen maar van die boekjes met losse flodderes liggen waar nooit iets mee gebeurt… Ook zonde.

Nr2 klopt wel. Goed uitgedrukt!
(bv: "hier gaan we over een jaar tenminste goed om kunnen lachen"; en dan is alles al meteen gerelativeerd)

Gianmaria Caschetto zei

zoek eens maar "de roestige schuiftrombone"...