7e Episode
Bevrijd van zijn bagage en lekker opgefrist na een douche, nam Joseph de lift. Aan de balie werd hem uitgelegd hoe hij het dichtstbijzijnde metrostation kon bereiken. Daarna vernam hij dat de man met borsalino inderdaad stond ingeschreven. Maar bij de volgende vraag wurmde de bediende zich in haar schulp.
‘Het spijt me, mijnheer. Het is mij niet toegestaan gegevens over de gasten te verstrekken.’
Zo onheilspellend de hoge gevels in de donkere verlatenheid rond het hotel oprezen, zo veilig en vertrouwd ervaarde hij het afdalen in de ondergrondse, de felle lichten en het zien van de menigte in de voorbijglijdende wagons.
In Châtelet moest hij overstappen naar een ander perron. Om zijn geheugen een steuntje te geven, wou hij nog één keer de foto van het vermiste meisje voor de dag halen, maar reeds naderde een volgend treinstel.
In de buurt van het Palais Royal kwam hij weer boven. Neem rustig de tijd, dacht Joseph. Eerst de verblijfplaats van de student zoeken. Verder het zaakje grondig uitspitten om, eens de touwtjes in handen, het beest met het meisje in zijn klauwen, in één snelle uitval bij het nekvel te pakken!
Etienne woonde boven een kunstgalerij. Een meevaller, te meer daar er een tentoonstelling liep. In de uitstalramen hingen aquarellen van een beroemd Amerikaans schrijver. Joseph deed of hij genoeg geboeid was om te blijven staan en daarna in de volgende etalage te kijken, zijdelings in het portaal, waar naast de toegang tot de galerij een gemeenschappelijke deur was voor de appartementen erboven. Zijn blik gleed langs de namen naast elke deurbel. Daarna bekeek hij het rijtje brievenbussen. Ook hier trof hij de naam van de student helemaal bovenaan. Uit zijn bus stak een reclamefolder langs de gleuf naar buiten. Voorlopig had hij hieraan genoeg.
Het zien van een nabije brasserie nodigde hem uit voor een fris biertje. In de drukke gelagzaal vond hij een vrije zitplaats aan het venster. Als uitkijkpost om het woonblok boven de galerij te observeren, had hij het niet beter kunnen treffen. In het onderste gedeelte van het leien dak, dat sterk naar de kroonlijst helde, zaten twee ovaalvormige ramen. Er brandde geen licht. In het donker oogden de vensters als slappe horloges, geschilderd door Salvador Dali vóór hij er een paard mee opzadelde.
(WORDT VERVOLGD...)

Geen opmerkingen:
Een reactie posten
reageer hier en nu