onlangs las de vitalski-reader hier aandachtig myn critiek op de hier linkse, getekende prent, uit de stripserie getiteld wayne shelton: dat voorste stuk brug wekt de indruk dieper te liggen dan dat achterste stuk brug - hoewel de volgende pagina aangeeft dat ze wel degelyk op gelyke hoogte liggen.
myn erudiete broêr serge heeft de prent daarom ogenblikkelyk helemaal bewerkt (zie: rechts); de volgende ingrepen vernoemt hy daargedurende als nodig om dat voorste stuk brug optisch meer naar boven te trekken:
• voorplan groter en lichter gemaakt
• linkerpaaltje vooraan wat korter gemaakt zodat je meer het gevoel krijgt er bovenop te kyken
• vorm van beide brugdelen richting vluchtpunt benadrukt
• beide delen van brug beter op elkaâr afgestemd
• diepte donkerder (kleurperspectief)
• het zwart in de diepte gryzer gemaakt (atmosferisch perspectief)
• ravyn nog dieper gemaakt zodat de schans vooraan de rots aan de overkant enigzins overlapt
dat zou een enorm tof boek kunnen opleveren: "gesuggereerde stripcorrecties", gebaseerd op zo honderd samples...
Zin in!
BeantwoordenVerwijderenZo'n book is ook wel een beetje triestig voor de tekenaar die er daar zoveel werk ingestoken heeft - maar om de één of andere goede reden het plaatje maar zo gelaten heeft.
BeantwoordenVerwijderenZo maak je toch ook geen boek dat zinnen in een ander boek gaat verbeteren, of songteksten, of melodieën of schilderijen, of ...
Ik bedoel "boek", zo verengelst ben ik nu ook weer niet.
BeantwoordenVerwijderenIn wezen is de hele kunstgeschiedenis de reactie van een nieuwe generatie op de vorige, die zegt: wij gaan dat beter doen!
BeantwoordenVerwijderenJamaar, niet letterlijk verbeteren.
BeantwoordenVerwijderen