ik ben tegen huiswerk. ik ben ook hard tégen lessen in de namiddag. dat zie ik iedere dag alsmaar scherper (al spreek ik hier zuiver voor myzelf, niks meer, en al draai ik netjes wat ze my vragen...) maar als leerlingen iedere dag maar leskrygen tot een uur smiddags, dan kan je er tydens dié vyf lesuren werkelyk dubbel zo streng, hard en gezwind tegenaan. nu is om halfnegen smorgens het inzicht dat ze daar om halfvier snamiddags nog stééds zullen zitten, op die stoelen, aan die banken, met die verdomde leerstof alsmaar naar hun kop, ongeveer verlammend en schadelyk voor iedereen.
dat heeft niks met "pretpedagogie" te maken, wel integendeel, het is een roep om die vyf lesuren per dag strakker en feller te kunnen inzetten. maar inderdaad ook wel met het idee dat de zin van het leven niet àltyd persé moet worden opgezocht in verpletterende ernst en macht, in stress, succes, materie en streven, in werken, nog harder werken, verdienen, sparen, werken, verdienen, nog harder verdienen en werken en stress.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten