zondag 31 december 2000

liedjestekst als poëzie

jacques brel
















Jacques Brel - Laat me niet alleen


Laat me niet alleen, toe, 
vergeet de strijd,
toe vergeet de nijd.

Laat me niet alleen, 
in die domme tijd, 
van misverstand, 
ach vergeet het want, 
't is verspilde strijd.

Hoe vaak hebben wij, 
met een snijdend woord, 
ons geluk vermoord.
 
Kom... dat is voorbij, 
laat me niet alleen, 
laat me niet alleen, 
laat me niet alleen.

Lief, ik zoek voor jou 
in het stof van de wegen 
de paarlen van regen 
de paarlen van dauw, 
ik zal heel mijn leven werken 
zonder rust om jou licht en lust 
goud en goed te geven. 
Ik sticht een gebied waar de 
liefde troont, waart de liefde 
loont, waar jouw wil geschied. 
Laat me niet alleen, 
laat me niet alleen, 
laat me niet alleen, 
laat me niet alleen.

Laat me niet alleen, 


Want, uit een vulkaan 
die is uitgeblust, 
breekt zich na wat rust 
toch het vuur weer baan, 
en op oude grond 
ziet men vaak het graan 
heel wat hoger staan 
dan op verse grond. 
Het wit mint het zwart, 
zwakheid mint de kracht, 
daglicht mint de nacht, 
mijn hart mint jouw hart. 
Laat me niet alleen, 
laat me niet alleen, 
laat me niet alleen, 
laat me niet alleen.

Laat me niet alleen, nee, 
ik huil niet meer 
nee ik spreek niet meer 
want ik wil alleen horen 
hoe je praat, 
kijken hoe je lacht, 
weten hoe je zacht 
door de kamer gaat. 
Nee, ik vraag niet meer, 
ik wil je schaduw zijn, 
ik wil je voetstap zijn, 
ik wil je adem zijn
Laat me niet alleen, 
laat me niet alleen, 
laat me niet alleen, 
laat me niet alleen...






Geen opmerkingen: