zondag 20 januari 2013

belangryke feiten en diverse biografemen




er is aan my vanavond iets dat is "uitgeblust" - in de goeie zin wel, aangezien ik zometeen ook geen loopgrachten meer moet gaan uitgraven. maar: het is zondagnacht, normale mensen gaan nu onderhand slapen, en die sneeuwrit van daarstraks heeft ook myn zenuwstelsel serieus op de proef gesteld...
    de vitalski-blogger heeft echter ook haar/zyn rechten, zeker op maandag! (maandagvoormiddag is hét moment waarop deze blog, statistisch gezien, het meest intens wordt geraadpleegd) -- daarom hier toch, als het lukt, een samenraapsel van enkele biografemen, fictief en reëel, en ook een paar zinvolle feiten door mekaâr. het kan beter - maar: zo al beter as niks...

1. voor de film "batman begins" werden de scènes die zich zogezegd afspelen in het himalaya-gebergte, in waarheid gedraaid in ysland.

2. de slechterik in die film, de "scarecrow", houdt er een zeer eigenzinnige manier van moorden op na: hy probeert ervoor te zorgen dat zyn vyanden zich letterlyk dood schrikken (is dat trouwens wel helemaal strafbaar?) anyway, volgens de legende pleegde hy zo zyn allereerste moord op zyn achttiende.

3. op de visionaire rasputin (zie photo) werd begin 1914 een vergeefse moordaanslag gepleegd - door een vrouw zonder neus. toen hy, op het einde van zyn leven, dan toch werd vermoord, werd hy behalve vergiftigd, verdronken en met kogels doorzeefd, bovendien ook gecastreerd.

4. toen de paus in 1986 in nederland kwam, had hy daar zoveel protestacties opgewekt, dat gerard reve van oordeel was dat deze heilige man, na het naar buiten komen uit zyn vliegtuig, 's lands grond niet had moeten zoenen, maar dat het meer gepast zou zyn geweest als hy erop zou hebben gespuugd.

5. 13 maart 1981 pleegde een turkse jongen een aanslag op paus johannes paulus, zy het vergeefs. de jongen vloog levenslang de gevangenis in, maar de paus schonk hem vergiffenis. zelfs ging hy hem in die gevangenis nog opzoeken ook. vanaf de dag nà de aanslag, dus vanaf de 14e maart 1981, rydt de paus met zyn eigen "pausmobiel".

6. phil spector, de producer, kreeg er naar het schynt een kick van om muzikanten die by hem kwamen opnemen (leonard cohen, de ramones, john lennon, ...) by hem thuis uit te nodigen, voor een etentje; in zyn eetkamer werden ze dan evenwel opgesloten - soms voor drie, vier dagen lang...

7. ik plas tamelyk moeilyk, namelyk doordat ik een relatief brede prostaat heb, die in de weg hangt tussen myn blaas en myn urineleider. als ik een voorstelling geef van 70 minuten, moét ik na drie kwartier al een pauze inlassen.

8. als ik naar andermans voorstellingen ga kyken, ga ik altyd ergens achteraan zitten en liefst zeer dicht by de uitgang, zodat ik er, indien nodig (en meestal is het nodig) ongemerkt weêr vandoor kan.

9. zelfs als ik nét ben gaan plassen, begint dat by my toch alweêr psychologisch te borrelen, nog voordat de acteurs nog maar ten tonele zyn verschenen. zo ben ik vorige week woensdag letterlyk weggelopen by een stuk van 't arsenaal - twee minuten voordàt ze waren begonnen...

10. madame blavatsky was op haar zestiende moeten trouwen met een man van veertig, een militair. na drie maanden sprong zy op haar paard en vluchtte de bossen van odessa in - om nooit meer terug te komen.

that's enough