maandag 24 februari 2014

state of being - 24 februari 2014




ik moest er even tussenuit. overdag, na extreem langdurig uitslapen wel, myn dochter mollie uitgebreid aan het aanwyzen geweest hoe kuifje en bobbie er helemaal uitzien - tegelykertyd hoorde ze, zonder het te weten, voor de eerste keer in heur leven "de toverfluit" van mozart, inderdaad in het nederlands gezongen - stel je evenwel voor: in één keer kuifje én mozart voor het eerst tegenkomen! maar wat na zo'n lange dag, toch? (rocco is een pak kalmer en meer zelfstandig, mollie loopt on-af-ge-bro-ken te gillen als in de jungle, te rennen, roepen in een zelfgecreëerde nonsens-taal, lachen en huilen en commanderen tegelyk.) om tien uur savonds kon ik eindelyk wat nuttigers doen, eender wat, doch nam ik het onzalige initiatief, te beginnen kyken naar "spartacus"...
    "hoe kan die regisseur, amper drie jaar na 'paths of glory', met zo'n kul afgekomen? vooral die trompetmuziek!!..." - maar toch blyven zitten kyken, drie uurs aan één stuk door, met de kop-telephoon, vermoedelyk omdat ik eigenlyk dood ben... ziedaar echter, pas  achteraf leerde ik van wikipedia dat stanley kubrick ook zélf niet te spreken was over die film - het scenario was niet eens van hem - - én: de producenten, met wie hy niet overeenkwam, versperden hem de weg tot de montage-tafel! goed nieuws: doordat hy hier dan toch niét van zyn troon viel; maar des te harder wel het tydversmos dezen-avond!!
    dus moest kik er tussenuit; gelukkig kan je by myn broêr serge probleemloos binnenspringen rond halftwee snachts (halftwee smiddags ware een pak lastiger, dan slaapt 'ie!)
    -hey, ik ga morgen, voordat we naar "de sprekende ezels" gaan zien in café kiebooms, iets eten met rollie smeets - daarom kom kik een van uw stripverhalen hier nu kopen. om aan hem cadeau te doen.
    myn broêr was bezig dossiers te verteren, subsidiedossiers. daar hy zetelt, sinds dit jaar, in het vlaams fonds der letteren, om stripverhaal-projecten te beoordelen.
    -maar... jy kent al die tekenaars, hoe kan je dan onomkoopbaar zyn?
    -maar ik bén onomkoopbaar.
    -ja... en het goeie is wel dat als jy die plaats inneemt, dat er dan in ieder geval geen imbeciel daar zit in jouw plaats.
    ooit had er in diezelfde, of anders in een andere commissie, wel eens een schaap gezeten, dat een project van myn broêr afkeurde: doordat er op de gezichtjes van bepaalde figuurtjes op de achtergrond, naar ze helder opmerkte, "geen mond getekend" was.
    myn broêr heeft nu erg veel succes. morgen de v.p.r.o. en meteen al een herdruk etc.
    -graaf dat dit nu allemaal gebeurt!
    -al had het wel tien of twintig jaar eêr mogen plaatsgrypen.
    -maar dat had wellicht niet gekund, je moest dit proces door...
    begrypen jullie wel, gemiddelde vitalski-bloggers, hoe moeilyk het is...
    marcel proust schreef eerst een afgryselyk slecht jeugdwerk, liet daarna dertig jaar lang niks van zich horen, kwam dan pas naar buiten met iets serieus...
    een van de weinigen zynde die zichzelf in één asem mag noemen met proust en ook joyce (niet met mann...) maar wél met céline; welnu, myn eigenste kasten hier in de machine-kamer puilen ook letterlyk uit van de manuscripten die alle, zonder overdryven, op geen zàk trekken, echt beschamend, echt precies het werk van iemand die krankzinnig is... "ik slaap als een croissant", op myn 40e verjaardag, myn eerste steengoeie boek pas... al mogen sommige alinea's van "de fetisj" er ook wezen, en ook integraal "op sterk water" keur ik goed. - maar: die gehele taal die jullie hier nu gratis op deze blog krygen, dag in dag uit, en die gehele, onnavolgbare styl van my, dat ritme en zelfs de grafiek myner vocabularium: dit alles is ook alleen maar zo kunnen beginnen te glimmen en knetteren dankzy die jaren van mislukken en mislukken...
    doordat dit een blog is, beseft niemand er wat van... ik bedoel jammer datk met deze blog geen geld verdien.
    voorts vonden we uit, in myn broêr z'n atelier alsnog, dat ik een leesbril moet.
    verdorie...
    wie heeft daar ervaring meê?
    worden je ogen daar dan niet ogenblikkelyk nog slechter van?
    plus: ik lees vaak slechts gedurende veertig seconden; boeken die ik vastgryp tydens het ysberen, "leaves of grass" op de plee, graham greene in de wagen als ik zes seconden voor het rood sta - moet dan de gehele tyd die bril op en weêr af????????
    hugh hefner liep overdag in een kamerjas - omdat hy de tyd niet had om zich, tussen het wippen door, aldoor aan- en weêr uit te kleden...
    na dat bezoekje van nog geen kwartier weêr naar huis, is vyfhonderd meters verderop; damn, ikke BLY dat ik auto kan ryden. van alles dat ik heb bereikt, is dat rybewys my het meest dierbaar, het meest doorslaggevend...
 

1 opmerking:

Serge zei

Dat afgekeurde project was niet van mij maar van Filip Paquet, geloof ik.