woensdag 27 maart 2019

state of being, 28 maart 2019



"hey mayla, neem jy ook je handboek?"
    "ik heb dat boek niet meer, meneer - tevin heeft myn boek gestolen."
    "echt?? - is dat waar, tevin? dat kan toch niet - heb jy mayla haar handboek gestolen?"
    de man ontkent. maar: alle àndere tien leerlingen in de klas, bevestigen het verhaal collectief; gillend en lachend en jammerend; tevin heeft dat meisje haar boek gestolen.
    by naêr onderzoek evenwel, blykt er van die diefstal, àls die heeft plaatsgegrepen, maar één potentiële ooggetuige. over de feiten in een hoek gepositioneerd, zegt die getuige:"ik weet het byna zeker - maar: ik weet het niet helemààl zeker. daarom kan ik er niks over zeggen."
    naast het klassieke schoolkrytbord, vooraan in de klas, is er een lavabo; boven die lavabo hangt een kleine, rechthoekige spiegel. "wil je dan alstublieft eens naar die spiegel gaan."
   "hunk? wat? toch niet echt?"
   "toch wel echt."
    de jongen sloft naar de spiegel.
   "kyk nu naar jezelf - in die spiegel."
    hy kykt naar zichzelf in die spiegel.
    "antwoord nu eens heel serieus op die vraag: heeft die jongen dat meisje haar handboek gestolen, ja of neen? jy bent de enige die het kan zeggen."
   de jongen kykt zichzelf aan in de spiegel. voor de eerste keer in drie kwartiers wordt de klas muisstil. de jongen zegt:"ja. met honderd procent zekerheid, ik heb het met myn eigen ogen gezien."


    

1 opmerking:

Goldfactory zei

Bij deze bent u de beste leerkracht ever!