zondag 31 januari 2010

dit weekend in HET PAROOL











Op zijn wonderlijke tochten door Vlaanderen ontmoette Rick de Leeuw Vital Baeken, bekend als ‘Vitalski’. Hoe kan het ook anders, de schrijver, literair dichter en stand-up comedian is ‘Nachtburgemeester’ van Antwerpen. Zo heette ooit zijn column en nu zit de Zuiderziel vast aan deze, ‘wat pretentieuze titel’, die hij naar eigen zeggen al lang niet meer verdient. ‘Ik lig tegenwoordig om elf uur in bed. Aan de andere kant, er is ook niemand die ‘m meer verdient dan ik. Geen auteur kan beter verslag doen van het liederlijke nachtleven.’ 

Vitalski is in de eerste plaats schrijver. En eigenlijk alleen maar dat. ‘Ik zou nooit iets kunnen doen als het schrijven daar niet aan voorafgaat.’ Met theatervoorstellingen en conferences staat hij al meer dan twintig jaar op het podium, ook al vindt hij het griezelig en fysiek vermoeiend. ‘Ik benijd schrijvers die het zich kunnen permitteren om de hele dag binnen te blijven. Als ik moet optreden sta ik de hele dag onder electriek.’ 

In België is Vitalski wat je noemt een mediafiguur. Hij kreeg een tijdje veel kritiek. ‘Die rotzooi heb ik zelf uitgelokt. Dan deed ik mee aan zo’n reality reisprogramma in de Afrikaanse woestijn met bekende Vlamingen. Ging ik hen na afloop een voor een afbreken in mijn column.’ 

Nu gaat het beter met de media-aandacht. ‘Maar het liefst was ik een gladde Vlaamse superster als Koen Wouters,’ bekent de cabaretier. ‘Dat lukt me alsmaar niet.’ 

Komend jaar wil Vitalski Amsterdam ‘in een keer verpletteren en neerslaan.’ Vanaf mei staat hij met een “best of” show in het Betty Asfalt Complex. ‘De meeste Vlamingen die naar Amsterdam komen, zetten hun bakens uit en proberen dan de rest van Nederland te veroveren. Ik wil alleen Amsterdam.’

Alvast verpletterend in het Parooltheater was Vitalski’s voordracht van twee gedichten, waarvoor hij in 2005 de Nederlandse Johnny van Doornprijs de Gesproken Letteren ontving. De nachtburgemeester speelde tot slot met de gasten zijn ludieke vraag-het-aan-elkaar-quiz, met vanaf nu als onderzin: ook getest op Nederlanders. 

Maike Smelt