zondag 30 november 2014

rust en vrede

wanneer iemand sterft, klopt eenieder zich op de borst:"wy waren érg goede vrienden!" maar by devos was dit nog voor iedereen waar ook. wie heeft er niét, ooit, met hem op café gezeten? wie heeft er niét met hem rondgehangen en gelachen?
    zelf hem leren kennen begin jaren negentig met circus bulderdrang op de patershol-feesten, aan hem voorgesteld door maarten otten toen. devos meermaals met bulderdrang meêgespeeld, oa het afscheidsconcert in de bourla. daarna hem vaak teruggezien by de optredens van het programma "collage", waar hy altyd in bloot bovenlyf opkwam. wat later, ook op de radio, draaide devos eens myn eigen liedje "meer dan een sfeer" en zei toen:"het mooiste vlaamstalige liedje dat ik ken." waarop de presentator zei:"dat méén je niet."
    in 2001 tezamen met devos een week op reis in new york. hy ging kyken of hy daar kon doorbreken met engelstalige liedjes. daar ging het dus even mis, tussen ons ook, maar de week nadien terug thuis konden we daar beiden meteen weêr goed om lachen.
    hy kwam naar al myn optredens. vorig jaar speelde ik in zyn woonkamer ook. was een super-avond.
    het toeval wil dat hy vorige week op de radio speelde en dat ik uitdrukkelyk dacht:"ik ben al zeven jaar niet meer naar hém gaan zien - nu met zyn nieve toer moet ik daar écht werk van maken!"
    niet dus, te laat, stommerik.
    uiteraard was het "mia" dat toen weêr speelde, en ik dacht ook nog nadrukkelijk: behalve ook henny vrienten, is er geen enkele andere nederlandstalige lyricus die je echt gelooft."
    
sandra, bruno, wy denken aan ullie... jullie waren àlles voor hem...

Geen opmerkingen: