zondag 19 februari 2017

state of being, 19 februari 2017



die shakespeare-lezing de voorbye donderdag en meteen daarop dat dagje victor glorieux de voorbye vrydag, in het verre bree, hebben, naar ik nu bemerk, als een gevolg dat ik my vandaag, van smorgens tot savonds, nogal slapjes weet, niks aan te doen. letterlyk slappe spieren, en nul inspiratie... het duurden-ook lang vooraleêr ik er zelfs maar toe kwam om myn grys geverfde haren en myn bordeaux gelakte nagels weêr proper te schrobben; zodat ik bovendien in huis was gegyzeld - dwz: ik was er niet op voorzien om myn kop naar buiten te steken.
    met die lezing over prince in het vooruitzicht, in april, op prince' sterfdag, ben ik nu, overdag, in de driezit liggend onder een deken, al myn vele biografieën over die mens aan het doornemen... om de vier kilo bladzyden, kom ik toch telkens nog één detail tegen waarmeê ik nog niét bekend was... byvoorbeeld: toen zy nog tieners waren, werkte prince aldoor tezamen met zyn huisgenoot andré cymone... alleen prince versierde een platencontract; een tydlang wilde andré cymone hem wel bystaan in zyn carrière, om daarna zyn éigen weg te zullen gaan; de jonge prince, aldoor bang dat iemand uit zyn omgeving hem zou voorbysteken, zegt tegen andré cymone:"je hoeft niet weg te gaan, je kan in myn studio werken, aan je eigen projecten." aldus geschiedde; een paar weken later komt andré cymone weêr voort-arbeiden aan zyn eigen materiaal; doch - wat bleek er te zyn gebeurd? in zyn afwezigheid had prince al die opnames van cymone ondertussen zogezegd per ongeluk helemaal uitgewist...
    komt wel uit die op deze blog al vermelde biographie door alex hahn - een rancuneus geschrift, die man heeft dan ook, ooit, een proces tegen prince gevoerd - én dat proces gewonnen bovendien (prince had hem wettelyk willen verbieden om een fanzine rond zyn persoon uit te brengen...)
    er waren vriendjes van mollie en rocco op bezoek, dus flink wat herrie in huis - en toch: in het midden van die orkaan ben ik rond drie uur smiddags weêr in slaap gevallen, die boeken allemaal in myn hand en op myn buik...
    gegeten: spagetti carbonara.
    morgen: met een grote hoop vrienden naar myn thriller in stabroek gaan zien...
    

1 opmerking:

Allan zei

Why would you call it "Die Shakespeare Lezing"? Shakespeare's already passed away!