zondag 30 september 2018

column streekkrant editie kempen


BINNENDOOR

Ik moest in Antwerpen zyn, maar ik kwam van Hasselt. Met als gevolg dat ik, Godzydank, recht van meespreken kreeg betreffende de files op de E313, tussen Geel-West en Herentals Industrie. Een beetje ervaring opdoen, is altyd meegenomen. Naar het schynt zyn de bruggen op die snelweg aan herstel toe, en met in gedachten die jammerlyke brug in Genua onlangs, kan je dit soort herstelwerken alleen maar toejuichen. En die file was inderdaad wel interessant, maar myn kinderen op de achterbank werden ongedurig, zodat we na een tydje toch maar de afslagwyzers zyn beginnen volgen.

Wat ik altyd al wel wist, werd nu nog eens bewaarheid: binnendoor ryden, is toeristisch gezien àltyd veel boeiender. Waarmee we niet alleen doelen op de talloze, geheimzinnige staminees aan de kant van de weg, met gouden, gesloten gordynen, waar in de voortuin plakkaten staan als:"Jacuzzi. Privé. Massage." Ik ben nu byna vyftig, en nog altyd ben ik in zo'n bar geen Spa Bruis durven te gaan bestellen. Neen, ook passeer je hier prachtige bossen, en steek je een mooi stuk van het kanaal over, en kom je tot merkwaardige inzichten zoals deze: op de Dennenlaan in Grobbendonk, hebben byna alle huizen een zwembad! Er is daar een "Oostenryks Wynhuis", maar ook een "Kempens Kiekenkot". Op de Liersebaan zyn er niet één, maar twéé zogenaamde "houtdraaieryen", en op de Herentalsebaan heb je zelfs een waarachtig "Huisdierencrematorium", genaamd "Antverpia-Liberty". Overigens het oudste crematorium ooit, waar ze ook prachtige, handgemaakte urnen voor je huisdier aanbieên. Die tocht was zo leerryk, dat ik zou zeggen: laten we onze saaie, eentonige snelwegen eenvoudigweg afschaffen. Laten we àltyd allemaal binnendoor ryden!


Geen opmerkingen: