vrijdag 20 maart 2015

gastdichter victor glorieux
















TOCH NIET TERUGGEKOMEN



weet je nog, vivaldi, toen wy samen

een pint dronken in de quinten matsys?

lang terug,

die zomer-avond.

die gillende studentes ook

op het conscienceplein.

zo mooi als die waren,

hun voeten met sandalen in de vyver.

en voor ons op tafel

jouw donkerbruine, lederen kaft -

met daarin

die ongeziene plannen van je;

en ik, vivaldi,

die toen al voorzag

wat jy

nu pas
te weten bent gekomen.

een mooi ogenblik,

de sterren sprankelden...

de beiaard

beierde...

en

praat de jeugd nu over my, inmiddels?

kopen ze

by de platenboer

myn 

nieuwe plaat?


verdomd ook

jouw doorzettingsvermogen, man!

zelfs

toen ik
in het ziekenhuis was beland -

weet je

dié middag nog?

vandaag, goeie vriend, is het voorby.

ziehier: de recette.

voorspelbaar genoeg, vivaldi, wil je

my dus de schuld geven - maar

toen in de quinten matsys,

by onze àllereerste pint al,

heb ik jou met deze, geheven wysvinger

benadrukt -


ik ga
niks betalen!


my alles wel -
maar ik ga niks betalen!

euro's, naar franken omgerekend
is dat maal veertig!

ons arlette

is opnieuw beginnen te studeren -

een bachelor sociaal recht,

eigendomsrecht en internationaal arbeidsrecht.

ik kan nu alleen nog daarmeê bezig zyn,

hier scheiden zich onze wegen.



Geen opmerkingen: