maandag 28 mei 2018

column streekkrant editie kempen


DOLLEN MET MOLLEN

Zoals de Turnhoutse stadsdichter Wim Paeshuyse ons wel eens mededeelde op een optreden: nieuws uit Balen is altyd droevig nieuws. Omdat, in de kranten althans, onder iedere titel die je leest, meteen de locatie vermeld staat, waarover het artikel handelt. En zo kregen we dus ook vorige week weêr parmantig te lezen:"Vrouw Bankkaart Kwyt - Meteen 10.000 Euro Gestolen. Balen." Alsook:"Dak ingestort by verbouwingen. Balen." Op precies dezelfde manier lezen sommige krantenberichten uit Mol ook vreemd. "Voetbalveld Opnieuw Beschadigd. Mol." Of nog:"Aantal Trekvogels Drastisch Afgenomen. Mol."

Ook de naam "Zoersel" roept vraagtekens op. Van "Zoersel" heb ik altyd gevonden dat die doet denken aan een donkergroene, dun vermalen groentesoort. Hoe die dan zou smaken, kan ik niet zeggen, maar ik zou echtwaar niet schrikken als ik ooit op een dag, in een Kempisch restaurant, van een garcon te horen zou krygen:"Meneer, als deze soep niet helemaal naar je smaak is - dan kunnen wy daar wel alsnog wat extra zoersel in doen." Waarop ik dan, als man van de wereld, repliceren zou:"Dat hoeft niet - maar: by die Hoogstratense schorseneren zou ik wél zeker nog wat Witgoor lusten..." In Oosterloo roeren ze soms Zammel door de yoghurt... Dat Zammel heeft waarschynlyk een erg droge smaak, maar het is erg gezond (gezonde dingen moeten altyd een beetje vervelend zyn, is je dat al opgevallen?)

Tenslotte is ook Bevel wel een zeer vreemde naam voor een gemeente. "Ik wilde hier niet komen wonen," sprak de soldaat met spyt, "Maar," gaat hy voort, "Ik moést wel; immers: Bevel is bevel..."

1 opmerking:

Lies zei

smakelijke tekst!