zaterdag 29 oktober 2022

state of being, 31 october 2022


ik dacht dat het gebeurd was in de maand juni van dit jaar, dat ik, beste lezers, voor de eerste keer in myn leven gehypnotiseerd werd, met name door elke vanhoof, en nog meer specifiek in het hypnose-centrum (zie google); deze elke vanhoof zelf wist my er vandaag evenwel op te wyzen dat, by nader inzien, die "eerste keer", waarover het gaat, plaatsgreep in de maand februari - dus: vier maanden éérder al.
    dit zegt alles over de kracht waarmeê die hypnose-sessies, toch klaarblykelyk, hebben weten door te werken...
    inderdaad herinner ik my ook die twee làtere sessies, toch ook alweêr van vier maand geleden, alsof ze eêrgisteren plaatsgrepen... die zeer specifieke focus die toen, in ruil voor geld, in my geïnstalleerd werd, is, zo merk ik, in al die tyd geen halfuur van my afgeweken...
    die focus luidde, zeer basaal: "creëer succes."
    waar ik inderdaad zo'n technische meditatie voor nodig had, want féitelyk was ik ingedommeld; die lock-downs en al die dingen, bevielen my zeer aardig, dat rustige thuisblyven, filmpjes kyken, stripverhalen verzamelen. wanneer ik toch wél de wereld van het theater indachtig geraakte, zonk een zuur geurende nevel op my neêr; een wuiver van bittere herinneringen, van onoplosbare verongelyktheden.
    die éérste sessie ging daarover: my niet langer meer gestuurd te laten worden door dat imaginaire verleden (dit klopt immers, goede vrienden: iéder verleden is imaginair, iédere herinnering is een eigen creatie en niets anders.)
    een paar jaar lang, dus veel eerder al, begreep ik: er moét ergens een list bestaan, er moét ergens een list bestaan om weg te geraken uit deze impasse.
    maar eerst, zo begreep ik, moet ik dan ruimte maken voor het zuivere geloof in het bestààn van zo'n list... niet eerder zou die list zich aan my kunnen openbaren...
    het administratieve werk begon in juni... bellen naar organisatoren, onderhandelen met afficheerders, uitpluizen hoe zo'n nieuwsbrief nu juist werkt... zalen afhuren, uitgeveryen bestoken... vergaderingen met myn boekhouder, papieren voor sabam op orde brengen... what else was new? het gevoelen, mensen, dat dit LEUK is om te doen. niét als een vermoeiend maar noodzakelyk middel tot een moeilyk verkrygbaar einddoel ooit, doch een doel op zich.
    die twééde hypnotiseur, rob de groof, zei op een ogenblik: "denk met iédere vezel in je brein aan andy warhol. zie je die man voor je? hy staat daar, achter dat venster. ga naar dat venster en kyk zéér goed naar hem, observeer hem zoals hy daar nu bezig is." vervolgens werd, op zyn commando, dwz op het commando van die rob de groof, het glas van dat venster helemaal opgetild. "nu bén jy andy warhol." toen dit gebeurde, dacht ik: neen toch? maar pas nu, zoveel later, nu ik de tyd neem om daaraan terug te denken: - pfieeeuw...
    in september begon het feitelyke grondoffensief. zie dit aan: begin juni stonden er, voor het gehele najaar, zes optredens in myn agenda - dus zes optredens voor een tydsspanne van vier maanden. nu zyn we eind october: de voorbye twee maanden alleen nog maar, heb ik 34 keer opgetreden (kyk het maar na in myn "agenda" hierboven.) intussen zagen we achttien verschillende affiches gedrukt en verspreid worden, en ongeveer 80 procent van al die zaaltjes waar ik kwam, zaten werkelyk propvol. iédereen heeft zich àldoor byna létterlyk een bréuk gelachen - ik kan my niet inbeelden dat er op het moment een comedy-show door vlaanderen toert met een lach-niveau dat Nog Hoger scoort. feitelyk ben ik bezig, nu ook op eigen beurt myn publiek te hypnotiseren. heel raar!!... in de dinsdag club hebben we nu ook al drie weken op ry mensen terug naar huis moeten sturen - wegens volzet. tussendoor was er, nu ik eraan denk, ook nog die levende vrouwen tentoonstelling - et cetera, et cetera.
    waarom noteer ik dit alles?
    alleen maar omdat ik hier iéts moet noteren. je onderhoudt een dagboek - of je onderhoudt géén dagboek. (deze blog viert intussen zyn zeventienjarige bestaan... al zeventien jaar lang - strikt iedere dag aan het bloggen geweest!!... ik kan my niet inbeelden dat er op het moment in vlaanderen een individuele blog bestaat die qua content en intensiteit Nog Hoger scoort...)