donderdag 28 april 2022

uit het schriftje



in de buurt van willebroek is er een gemeente die heet "blaasveld".

de kempenkrak, maar dan "deel twee". deel één was "jaren 70". deel twee moet worden "jaren 80". mogelyke ondertitel "when we were new wave".

sterk citaat van hemingway. parafrase: "zo gaat men failliet. eerst geleidelyk aan - en daarna plotsklaps." 

iemand kwam na het optreden zeggen: "check eens: het boekje 'ongerymde rymen'..."

het begrip "iemand zoeken". niet digitaal, maar in het echt. de straten afschuimen, overal aanbellen, briefjes hangen; om iemand te zoeken.

als twintiger kwam ik eens in die marginale situatie: dat ik wist dat myn partner een ander had; en dat ik diep in de nacht van het ene café naar het andere moest "om haar te zoeken". in sommige cafés kreeg ik dan de aanwyzing "daarstraks zaten ze in café blue moon". totdat ik inderdaad by haar uitkwam. hoe luizig.

beter niét achter haar aan gaan, beter de eer aan jezelf laten - dat zou je denken, maar zo simpel is het niet altyd. ik kon niet meer ademen, ik moést wel achter haar aan.
    
nog een situatie van "iemand zoeken": je kleine kinderen zoeken. natuurlyk. op de dyk, op het strand; ineens is je kind weg. de ergste keer was op het strand van boulogne. mollie én rocco james conan. ze waren zolang zoek, dat ik, zoekend door de duinen, érgens al bezig was met myn noodzaak-tot-zelfmoord te aanvaarden. toen zei een toerist in het frans: "zoek eens in dié richting. ze zullen zeker zyn meêgelopen met de wind meê."
    één van de mooiste inzichten en adviezen ooit.
    inderdaad: dààrzo zaten ze tezamen in een zandbak, zich van de duivel geen kwaad...

het internet heeft het romantische "iemand zoeken" de das omgedaan, natuurlyk. vroeger kwam je in een stad, op zoek naar byvoorbeeld een kunstenaar of een dichter die je wilde treffen. je belde aan; hy was niet thuis. dan zei er iemand: "rond deze tyd eet die een gebakken ei in het nafstation." et cetera. het op den duur mekaâr tegenkomen was dan écht. dat was dan tastbare mythologie.

headhunter...

toen er in de lammekensstraat een schot werd gelost, stond er één minuut later een agent door myn raam zoekend naar binnen te kyken. echt alsof die wou checken of er in myn huis een killer zat. echt raar...








Geen opmerkingen: