woensdag 30 november 2022

GAST-AUTEUR


robertus baeken, die de vader is van don vitalski, schreef het boek "leonard en ik", over zyn nonkel leonard, de fameuze beeldhouwer. over 82 afleveringen verspreid, worden die mémoires hier integraal gepubliceerd.

prent: kop van Bacchus, arduin.

LEONARD EN IK

door Robertus Baeken

74

DE POORTEN VAN DE HEMEL


Nu alles voorgoed voorbij is, vraag ik me wel eens af wat de diepere oorzaak was van de totale ommekeer in Leonards leven. Dat, zoals hij zei, de betekenis van een mensenleven afhankelijk is van zijn inhoud, staat buiten kijf. Maar dat het leven van een gewone burger daarom inhoudelijk minder zou voorstellen dan dat van een kunstenaar, waarbij hij Vincent Van Gogh als voorbeeld nam, lijkt me minder evident. Toen hij tegen mij de motieven van zijn ontslag uit de doeken deed, waren die duidelijk strijdig met zijn vorige beweringen. Nu geloof ik dat de waarheid er wat tussenin ligt en dat hij wilde uitleggen dat de inhoud van het menselijk bestaan louter een kwestie is van gevoel en gevoeligheid, meer dan van kunst. Hoewel hij het beeldhouwen beslist serieus nam, vertrouwde hij me eens toe dat zijn oeuvre hem na zijn dood kon gestolen worden. ‘Voor mijn part mogen ze het hele boeltje in zee kieperen!’ Als hij meende wat hij zei, - en dat het zo is, daar ben ik heilig van overtuigd - welke waarde en betekenis heeft kunst dan nog, buiten het levendige gevoel van de kunstenaar op het moment van de creatie? Leonard noemde zijn eigen scheppingen nooit ‘kunst’. Hij bleef ze altijd zien in functie van de vraag waarvoor ze werden gemaakt. Vandaar heette hij ze weleens ‘een fraai salonstukje’, of ‘mooi voor in de tuin’.

   In elk geval was Leonard zowel geestelijk als lichamelijk dringend aan verandering toe. Kort na zijn verhuizing naar de Apostoliekenstraat stortte hij in, vermoedelijke ten gevolge van een hartaanval. Uitzinnig van pijn, doordat zijn borst in tweeën leek te worden gereten, rolde hij languit over de vloer van zijn atelier. Niemand wist hiervan. Leonard was bij geen enkele ziekteverzekering aangesloten. Vandaar had hij geen doktershulp ingeroepen. Wel was deze verwittiging genoeg voor hem om nooit meer één druppel alcohol te gebruiken. Ook deed hij door uithongering een vermageringskuur waarbij hij in enkele weken dertig kilo afviel.


(WORDT VERVOLGD...)

Geen opmerkingen: