dinsdag 13 oktober 2020

state of being, 14 october 2020


gegroet lezers - ik wil hier vandaag nog, laattydig, een "state of being" produceren; maar ik zou ook nog de notities willen bekyken voor de podcast morgen. in één klap twee vliegen vellend, zal ik die notities hieronder uiteenzetten. de dt-fouten haal ik er morgen pas uit, sorry...





gasten: cis van kets en peter haex.

# mazzy star: "fade into you"

zeer vroeg in de jaren negentig, toen ikzelf op kot zat in de moriaanstraat in het oude centrum: de beiaard-concerten. middenin de examenperiode. met wie zat ik in de klas? harold polis, de bossen, wim helsen. hoe was het studentenleven? daarover komt volgende week ingrid veerman vertellen. maar die beiaardconcerten. die waren een soort antwerpse patersholfeesten. vooral nederlandse toeristen overspoelden de pieter potstraat. entree cis van kets. die had daar het fusion-café het spiegelbeeld.
    (da's inderdaad wel goed: van de beiaard-concerten naar het spiegelbeeld.)
    waarom mensen als cis überhaupt een café willen beginnen. waarom? is, overigens, de échte antwerpse cafébaas niet een beetje een nurk?
    waar was jy eigenlyk 9 november 1989: de val van de muur? want de nineties is alles tussen de val van de muur (89) en de val van de torens (2001).
    waar was toen eigenlyk peter haex?
    de pers in de antwerpse nineties: blaazuit, rifraf, lange wapper - gazet van antwerpen, de katwilgweg. (volgende week: de posthoflei; tom naegels en de nieuwe gazet; anouche de keyser over de begindagen van a.t.v.) peter haex is de gazet van antwerpen op de katwilgweg. eerste stappen van het internet: de modem. daarbezyden de "redactiefeestjes". het "perscentrum" op de grote markt was toen al niks meer, behalve voor oude krokodillen?
    overstap: peter haex beschreef het decennium lang de "bruine kroeg". columnreeks "een pintje voor peter". statement: de laatste hoogdagen van het caféleven. het café als een laboratorium. 
    dan ook cis over het concept "de bruine kroeg". 
    het verschil met het spiegelbeeld, dat iets eclectisch was. de hele tyd duikt dit op: het eclecticisme van de 90ies. zelfs in de keukens? hoe is het spiegelbeeld eigenlyk geëindigd? hoe is het om in de pieter potstraat buiten te komen na een nachtje, en dan te moeten bemerken "het is buiten weêr licht aan het worden..."
     wat is dat tussen peter en café de mogador?

# us3: "cantaloop"

is eighties-achtig... maar is jazz rap (=subgenre hiphop) uit 1992. maar die muziek is nog bezig de neobeat van zich af te schudden? was een verzoeknummer van cis;

# pohtec: daartydens peter haex over minimalisme in de muziek. ik die hem uithoor over portishead.

cis en de spaghettiworld;

de deejayfeestjes; waarom was er in de spaghettiworld geen spaghetti te krygen? de affiches van bruneau... was vlakby de kammenstraat, dus: de opkomst van de kammenstraat. naughty eye, de erotische verbeelding, de eku-ticketshop, de eeuwigdurende fan's,  en natuurlyk de fish & chips. laundryday. - dit zit goed in mekaâr; laundryday is niet niks, maar wel dé voorloper van hét grootste festival ter wereld, tomorrowland. cis deed daar àlle togen. waarom liep dat mis?
    laundry day begon als een straatfeestje olv luc carpentier, het brein achter de naughty eye, die overigens myn kleêren sponsorde (!); ik mocht daar meênemen wat ik wilde, als ik dat dan maar luid en duidelyk in myn columns vermeldde... ik was toen dus eigenlyk een influencer-avant-la-lettre?  wikipedia zegt: jaar na jaar groeide de "buzz." vorige week zei axl peleman ook al mystieke dingen daarover; de kracht van "de buzz", pre-internet telepathie; het gonzen; het opeens "in" zyn.
    laundry day algauw dertien podia... kyk eens aan: house, urban, elektro, acid jazz, drum 'n base... (de ont-individualisering van de rockster? peter haex  jy hebt tenslotte filosofie gestudeerd...) line-ups van belgische deejays, zyn daarna allemaal miljardair geworden. cfr klaas die vorige week zei: in parys en in londen misten wy antwerpen omdat er in parys en in londen niet zo'n goeie feestjes waren als in antwerpen.) laundry day was van twaalf uur smiddags tot twaalf uur snachts. overigens ook antwerpen modestad, komt uit op de nationalestraat ("we zyn nu walter van beirendonck aan het stalken om ook eens naar de trix te komen voor een interview...)

# you don't care about us

tussendoor: peter haex zag 100 toneelstukken. de overgang van de kns naar het toneelhuis. eventjes luc perceval. we hopen dat bart van nuffelen en damiaan de schryver ook nog eens langskomen!

de verheerlijking van de loser. beck: i'm a loser. (i'm a creep). de 90ies als een erfenis van joy division.

A. de zwaartekracht van cis. het spiegelbeeld vergeleken by de faam daarnaast. de zakenman. hoe depressief waren de jaren 90? hoeveel relatieproblemen? hoe weinig geld zeiden ze vorige week ook.

B. de ondergang van de redactie van de gazet van antwerpen. lex molenaar. versus het "news you can use". ipv de klassieke engelse "redactie". sam valkenborgs! (= fixkes) frank herman, gunter jacobs.

C. 1999 het salon in de kronenburgstraat

ok ik stop ermeê.

#  portishead, sour times.





1 opmerking:

Serge zei

Volgens mij is Het Spiegelbeeld jaren '80, vermits wij al fuiven organiseerden in de nieuwere keet van Cis, "Pool 35", in 1988/1989.