donderdag 24 november 2016

film-recensie

over: batman versus superman

raar dat die klaarblykelyk overal wordt afgebroken - op "rotten tomatoes" haalt 'ie zelfs geen drié op tien??
    ook zelf was ik er wel angstig voor... ik kocht my de dvd in de delhaize, gert jochems was erby en die sprak:"hunk?? hebt gy die gekocht??..." "welja, ik verzamel superhelden-films... en die komen," prevelden-ik voort, "nadien ook wel on-line, doch," aldus nog méér voort-hygende, "de timing van pulp hoort by de beleving ervan; oftewel bekyk je dit dertig jaar te laat, oftewel in het jaar van verschynen zelf."
    evenwel: vervolgens duurden-'t nog 'ns twee maand, vooraleêr het écht zoverre kwam. vooral omdat ik geen dvd-speler meer heb of had. de designers van vandaag krygen er een boost van om hun laptops zo plat mogelyk te maken - desnoods ten koste van de drive-ins. na een maand treuzelen, my via bol dot com dan toch een dvd-lezer aangemeten; voor de weglach-prys van 35 euro (pas op: in sommige omstandigheden, kan 35 euro je leven redden!!...)
    waarom daarna opteniéf een maand lang getalmd? doordat ik het kei-druk heb gehad - doch bovenal, lezers en lezeressen, ben ik het bekyken van dvd's als een versmoring beginnen ervaren; het gepruts om die eerst in te steken, en vervolgens de language-selectie; de oneindige logo's en, nog het érgst, dat ruisende, zoemende geknisper van zo'n lezer, die doende is, die dvd te ontvangen. plus, tenslotte: déze lezer is uiteraard expres nog méér lastig; om je te bestraffen voor je gierige keus, hebben ze de draad eraan, frustrerend kort afgemeten, de dvd-speler moet op je schoot; als je krabt, tuimelt 'ie om; de film van je scherm vervallend, en jy te lezen krygende (tot driemaal toe):"dvd might be damaged."
    maar: de film was kei-goed, en des te béter juist dat ik er door techniek aan gekluisterd zat; des te meer cinema-achtig. en mét kop-telephoon.
    byzonderlyk het feitelyke gevecht tussen superman en batman is instant classic. éindelyk heeft batman voor zich een vyand van wie je denkt: hier kàn hy toch niet tegen winnen??... maar: hy wint toch wél!! (spoiler alert.)
    wat is die superman zyn lyf, als dat in de lucht hangt, mooi!
    àlle critici op "rotten tomatoes" bestempelen ook de soundtrack als overdadig - wyl ikzelf juist aldoor dacht:"nog!!... nog!!..."
    arme zack snyder, wat 'n miskenning...