dinsdag 13 april 2021

burroughs versus cash







die zyn natuurlyk totààl verschillend, maar toch is het niet belachelyk om ze te vergelyken; cash = 1932 - 2003, burroughs = 1914 - 1997; beiden pivotaal in de "beat", pre-sixties, outlaw, drugs, moord; beiden gerecupereerd door nieuwere generaties; burroughs half in muziek, cash half in letteren...
    een boek van burroughs lezen, vind ik minder gemakkelyk dan een plaat van cash beluisteren - ten minste, ik houd alleen maar van de zeer late cash, de stokoud weêrklinkende debiteur, de jonge cash pakt my niet. in interviews steekt by cash echter altyd maar dat katholieke lyden de kop op; "ik heb véél geleden - maar ik heb my erdoor geslagen; het bestaan is een struggle; we moeten léren van onze fouten; ik vond genade," et cetera. daar tegenover babbelt die dekselse burroughs, al heeft die toch ook zyn dosis tegenspoed gekend, véél meer laconiek, niet zwaartekrachtloos maar toch wel degelyk anti-tragisch, experimenteel, niet voor één gat te vangen... modern, in de goeie zin van het woord...

Geen opmerkingen: