zaterdag 17 april 2021

state of being, 18 april 2021






rond drie uur was het huis ineens leêg, ineens was iedereen gaan wandelen (al moet gezegd dat het tevoren ook wel best rustig was hierbinnen...) een wonderlyk zachte, goudgele zon schurkte zich vredig tegen de vensters aan. de tyd stond stil. in de machinekamer een portret van karel de vyfde aan de muur gaan ophangen, dat lag daar al een tydje te wachten.
    stilletjes aan ben ik vanmiddag orde beginnen te scheppen in het vele schoolwerk, dat quasi drie weken lang geheel heeft stilgelegen. ik doe wat ik kan. sommige digitale dingen zal ik nooit kunnen, op het moment wanneer dit een nefaste handicap zou blyken, moeten ze my dan maar ontslaan. ik kan wel engels geven, vind ik, maar ik ben extreem slecht in computerstuff en dat kàn ik niet verhelpen.
    zelfs het sjabloon voor myn facturen doet tegenwoordig raar, daar is myn broêr serge vanmiddag voor langsgekomen en die heeft het opgelost. hy droeg aldoor zyn mondmasker. hy werkt aan een expositie voor piet konyn. hy was met de fiets.        
    ik vroeg hem: "die film over vincent van gogh met in de hoofdrol willem dafoe - is die eigenlyk bekykbaar? of kloppen myn voorgevoelens dat die camera té instabiel is, zo erg dat je er zeeziek van wordt?"
    serge: "de grootste fout is dat dafoe die rol wel enorm goed speelt, maar dat hy er veel te oud is. dat is de fout van àlle films over van gogh. van gogh stierf piepjong, op zyn 37e. en inderdaad schudt die camera in die film té hard. je moet die film wel zien, maar dan zoals ik deed: verspreid over vyf keer twintig minuten..."
    luv is aan het diëten. pitouche daarentegen miauwt om eten zélfs terwyl er vers voer in zyn bakje ligt. rocco james conan leert zichzelf ukelele spelen, nu reeds vyf akkoorden onder de knie hebbend. myn dochter ten slotte, is aldoor filmpjes aan het editten. we hebben nog eens kaart gespeeld, dat is uniek, de laatste tyd kan ik mollie byna niet bereiken.
    inmiddels werd het halfeen snachts. één halfuur geleden een angstaanval - maar: die is weêr overwonnen, misschien wel met dank aan deze schryfbezigheid. de aanstaande rest van de nacht zal ik nu wel doorkomen, zelfs met veel plezier...
    bedankt voor jullie aandacht. jullie zyn echt geweldig.



1 opmerking:

Marc Buggenhout zei

Vorig jaar heb ik "Lust for life" gezien met Kirk Douglas als van Gogh. Die was toen dan toch wel jonger dan Dafoe.

van Gogh cartoon:
https://i.pinimg.com/originals/f5/53/b1/f553b1e677e115dfdf473471b2a1c7e2.jpg

btw als je nog in de flow van realistische films bent: een fenomenale aanrader
met Willem Dafoe is "The Florida Project".