donderdag 29 juli 2021

ranking



top 1O -
universele culturele evenementen die ik my persoonlyk nog herinner uit 1980, toen ik dus 9 was.

1. de moord op john lennon, waarover ik toen namelyk een tekening maakte.

2. "the tide is high" weêrklinkt zachtjes door de boxen van de foyer van de warande - en ik moét die muziek hébben.

3. stills uit de film "flash gordon" in het striptydschrift "eppo".

4. het aantreden van reagan, over wie myn broêr serge toen de cartoon tekende "van de reagan in de drop", wat myn moeder my dan helemaal moest uitleggen.

5. de disney soft-griezelfilm "watcher in the woods", die ik met myn vriendje bruno bauwens was gaan bekyken in de cinema.

6.  op televisie het liedje "you and me" van spargo, met in die band een bassist die keihard leek op een belachelyke leraar op school, die echter gezag over ons voerde tydens de zeeklassen, en die dan altyd de persoon was die in de slaapkamers het licht kwam uitdoen. op dat singletjes is dat die meest rechtse, wat -kalende kop.

7. op de radio "woman in love" van barbra streisand terwyl ik voor de kleêrkast stond en zelf verliefd was op een meisje in de "witte wyk" in vosselaar, dat echter twee jaar ouder was dan ik zodat ik dat wel op m'n buik kon schryven.

8. in een schoenwinkel in turnhout op een tv-scherm "d.i.s.c.o." van ottawa, en dit dat tegelyk stom én tof vinden.

9. de film "pop-eye" van robert altman besproken door jo röpke in het tv-programma "première", met ikzelf die dat maar niks vond, maar myn quasi-oom staf die die film juist verdedigde, zeggende: "dat is toch leuk??"

10. een fietscoureur die heette "joop zoetemelk", over wie er aanhoudende cartoons verschenen in het stripblad "eppo".





2 opmerkingen:

crowdserver1 zei

Omdat ik er onlangs een blogpost over schreef (klik op mijn naam) herinner ik me momenteel vooral Space 1999 dat van rond die tijd was.

Vitalski zei

klopt... daar was ik erg bàng van toen...