maandag 23 januari 2023

etymologie

PUNKROCK

wat is het verschil tussen "punk" en "punkrock"?

op "hemnisphere.com" zegt iemand: punk is de filosophie, punkrock is de muziek van die filosophie - daar kan ik het echter totààl niet meê eens zyn!!
    punk en punkrock kunnen allebei een muzieksoort zyn. de pistols is punk maar voor my zyn die niet punkrock. 
    
("punk" betekende in 16e eeuws engels "prostituee". shakespeare gebruikt, in die betekenis, het woord punk in zyn toneelstuk "the merry wives of windsor" - naar het schynt, ik ben het niet zelf tegengekomen, ik kàn niet shakespeare lezen - je bent getikt als je dat wél kan.)

de namen-lyst van punkrock-acts op wikipedia: ik vind geen énkele van die bands écht punkrock... ze zyn ofwel punk ofwel een afgezaagde vorm van bluesrock in een alleen maar zeer ogenschynlyk nieve verpakking...

debbie harry is toch wel punkrock.
    jy zal zeggen: die is toch niet punk? neen, dat zeg ik ook niet.
    en jy zal zeggen: die is toch niet rock? - dan zal ik toch eerst zeggen: halt!! en dan zal ik zeggen: debbie harry is zo heftig rock dat ze bovendien zelfs punkrock is!

voor my moet punkrock betekenen: rock maar dan terug authentiek, terug spannend, terug niet-meer-aanraakbaar.

daarom is er byna niks punkrock.

maar ikzelf ben zeker punkrock!!


2 opmerkingen:

Jean-Lou zei

Ha! onze vriend William schrijft:
In The Merry Wives:
PISTOL (aside)
This punk is one of Cupid’s carriers.

In Measure for Measure:
LUCIO
My lord, she may be a punk, for many of them are neither maid, widow, nor wife.

En hij gebruikt ook: polecat, quail, stale, trull, Winchester goose, bona-roba (if well dressed!), guinea-hen, hackney, hobby-horse en medlar.
Wat een rijke woordenschat! Zou William niet 'n beetje punkrock geweest zijn, want toch "niet-meer-aanraakbaar", niet?

InvincibleUnicorn zei

Niet teveel over theoretiseren Vital. Gewoon een gitaar inpluggen, eventueel door wat effecten jagen en je WORDT punk(rock).
Feel it through your veins and soul.

Love,

Kristo Gabriel