donderdag 23 november 2023

gast-auteur

63.

Het Zwanenjong kneep zijn ogen dicht. Joseph hoefde het antwoord niet langer af te wachten. Hij toonde hem Kitty’s portret. ‘Over haar gaat het, - of ging het!’

   In plaats van de confrontatie van een moordenaar met zijn slachtoffer, wat Joseph ver­wach­tte, hield het Zwanenjong de hand voor zijn ogen. ‘Wil je verdomme kijken!’ schreeuwde hij zijn onge­duld uit.

   Johan knikte ja. Ja knikte het hele lijf. ‘Zij is het... De hoer op die foto's!’

   ‘Wat is er gebeurd? Voor de dag ermee!’ Het kwam Joseph voor dat hij het beste resultaat haalde op een gestrenge toon, welke van zijn kant bij de geringste tegenstand tot een gevaarlijke woedeaanval kon leiden.

   ‘Ik heb geprobeerd Papa van zijn verderfelijke gewoonte af te brengen! Maar hij was niet tegen te houden; zelfs niet met mijn vuisten!’ De jongen riep het met gesmoorde stem. Zijn hoofd kwam het met een schok overeind. ‘Op een nacht, een week later, heb ik die vrouw de keel overgesneden. Ik heb haar hoofd in een zak gestoken en weggegooid. Maar zij was toen al koud en stijf als een plank! Ik wou dat er weer rust kwam in ons gezin. Ik wou voorkomen dat mijn vader van de moord werd beticht. Hij bezocht haar wekelijks.’

   ‘Dus heeft je vader haar vermoord?’

   ‘Dat zou je hem moeten vragen!’

   ‘Heb jij ooit met Derycke gesproken, haar echtgenoot?’

   ‘Eén keer. Die avond, toen ik de foto's voor Papa’s voeten had gegooid.’

   ‘Hoe had jouw vader daarop gereageerd?’

   ‘Ik maak haar van kant, schreeuwde hij. Hij liet zijn hond op de achter­bank in de taxi springen - iets wat hij anders nooit liet gebeuren - en reed met piepende banden weg. Om te voorkomen dat hij het echt zou doen, ben ik in zijn persoonlijke zaken gaan snuffe­len. Zo kwam ik aan haar nummer. Ik kreeg haar vent aan de lijn.’

   Voor het eerst kreeg Joseph zicht op de gebeurtenissen. Het verwonderde hem dat de jongen zo nuchter bleef, ondanks de gruwel. ‘En later heb jij haar in dat bordeel ontdekt: dood onder een laken.’ Volgens hem klopte het verhaal. ‘Kom, nu eerst naar je moeder!’


(WORDT VERVOLGD...)

Geen opmerkingen: