maandag 26 augustus 2024

state of being, 27 aûgustus 2024


toch maar weêr mooi, een namiddag lang zelfs, kunnen doorbrengen: liggende op myn zachtgevooisde ligmatras op het buitenterras, dat er best nog zomers aan toe was. de gehele buurt best rustig. de kinderen het huis uit, voor hun musical-ondernemingen...
    wél, van één uur tot drie uur in de namiddag, nele bauwens op bezoek gehad, in de werkkamer, dat ook - maar: ook dié afdeling is wel in orde, de zwaarste stryd gestreden zynde, een paar hoofdstukjes tekst zyn nu werkelyk beginnen te glimmen, het een plezier zynde dit nu te mogen merken...
    als ik voor myzelf schryf, lykt dat een byna onmogelyke opgave, structuurloos, bovennatuurlyk, onafdwingbaar; als ik voor een ànder schryf, is het zo technisch doorzichtig en voorspelbaar, byna wiskunde, gewoon rustig de dingen allemaal, optellen...
    maar zo zwem ik straks dus weêr, zoals jullie begrypen, in een integraal àndere levenssaus naar binnen; myn tweemaal-wekelykse werk voor het seeftheater, voor het holmes-boek en voor nele: die dingen waren, logisch toch, kenmérkend voor juli en aûgustus; alledrie die dingen gaan nu dus wegvallen, wegens voltooid, godlof; in plaats daarvan komt, naadloos daarop volgend, het wekelykse "salon op zondag", de middelbare school voor ook rocco - en, niet te vergeten, myn hernieuwde vrywilligerswerk voor de dovo.
    myn handen bibberen eigenlyk té erg om bommen te ontmynen; maar er is daar ook ànder werk, waarvoor bibberende handen juist goéd zyn.
    we zyn die periode, kortom, mooi doorgeknokt. er stond flink wat op het spel. ik had éigenlyk geen werk, dus ik moést wel iéts verzinnen. maar die excursies, die het waren,- naar sint-niklaas, gent, oostende, het verre menen - die hadden alle, één na één, kunnen mislukken, drastisch. nu achteraf gezien: ik heb er niet veel aan verdiénd, dat klopt ook; doch alleszins heb ik er ook niks aan verloren - oef... da's al ferm...
    ik ben een zeehond; graâg onder water, maar altyd net op tyd weder naar boven duikend voor frisse lucht...
    u toch ook?
    
beste lezers, het is érg belangryk, niet alleen voor my en voor u, maar voor geheel onze maatschappy, dat u straks, dezen avond, naar het clubhuis komt; de laatste zomer-editie van de flabbergastende dinsdagclub!! én dat u bovendien, of u dit nu begeert te doen of niet, de aanstaande zondagnamiddag naar de wolstraat 7 komt, voor het "salon op zondag". 

dienstmededeling: zondag 15 september komt dirk draulans naar het "salon op zondag".

Geen opmerkingen: