zaterdag 20 augustus 2022

uit het schriftje


ik ben van een ouderwetse stempel, ik blyf dit opmerkelyk vinden: om 9 uur smorgens loop je over het strand van tossa de mar - en diezelfde dag, reeds om 3 uur snamiddags, wandel je over de meir.

maar dat is, van myzelf, feitelyk niet zozeer iets ouderwets, als wel iets uiterst on-mondains. wat dan weêr te maken heeft, goeddeels, met hoe arm of hoe ryk je bent.

aankomen in charleroi. aankomen op een smerig parkeerterrein, tussen rondslingerend straatafval. de terugkeer van een meêdogenloze pislucht, zoals die in tossa nergens bestaat, zelfs niet onder de verlaten bruggetjes daar.
    zuid-europa zal in het binnenland wel nog smeriger zyn dan belgië. ik herinner my de walgelyke binnenlanden van sicilië, van kreta... vuilnisbelten midden op straat, troosteloos, hopeloos... maar het kleine, toeristische stukje spanje dat we vandaag zagen, was briljant smetteloos, byna scandinavisch maar dan zonder dat neurotische.

andy warhol zei: "de belangrykste reden waarom ik beeldende kunst maak, is omdat ik dan terwyl naar de radio kan luisteren,"- en iedereen moest lachen. terwyl het totààl aannemelyk is, toch. de kinderen gaan slapen, de avond strekt zich voor my uit; voor 49 procent denk ik: een nieuwe prent aanvangen?; doch voor 51 procent denk ik: natuurlyk wel - met intussen de dagelykse podcasts over oekraïne.
    
om hun onvrede te uiten, zeggen te kinderen mokkend "hoo!" of "heu!!"
    ik vraag hen: "hoe zou je dat spellen?"
    na een vinnige discussie komen ze tezamen tot de conclusie, dat dit feitelyk moet worden gespeld als: "horgh!!"
    (en dààr ben ik hélemaal in meê!!...)
    "horgh!!"

morgenvroeg weêr naar grembergen, voor alwéér gloednieuwe affiches - van mathildestudios. ik word gesponsord door mathildestudios. niet enigszins maar grondig, wezenlyk, existentieel. het vitalski-universum wordt drastisch mede mogelyk gemaakt door mathildestudios in grembergen.

Geen opmerkingen: