woensdag 17 juli 2013

state of being - 16 juli 2013

waarin vitalski zyn auto kwyt is...

alles ziet ernaar uit dat ik gisteren per ongeluk naft in myn diesel heb getankt. en met die diesel in die naftbak ben ik dus wel nog naar gent en terug kunnen geraken (niet zonder tussendoor één keer te zyn stilgevallen); maar de motor schokt, en nu staat het gehele vehikel by die sympathieke garagist op de dageraadplaats.
    hoelang die daar zal moeten blyven, is niet duidelyk, want die garage staat bomvol. iedereen wil naar het zuiden, maar die wagens willen niet meê. garagisten doen gouden zaken...
    twee jaar geleden had ik er veertig jaartjes op zitten van leven zonder rybewys; en nu ervaar ik myn eigen zelf, zonder die wagen, als compleet machteloos en landerig...
    gelukkig is luv nooit een greintje kwaad voor dit soort flauwekul, zelfs was het van de garage een onverwacht gezellig terugkomen, met onderweg een bescheiden etentje en myn eerste tramrit in 25 jaar.
    voor de rest is het deze dagen, meer nog dan ooit, een wegvluchten in myn gezinsleven. sommige artiesten zyn succesvol, maar de meesten worden verbitterd (ook als ze succes hebben) en vluchten dan, met hun schamele bezittingen, in een huifkar weg naar zuid-frankryk, of naar koning alcohol, of naar een overdreven grote bibliotheek van alleen maar erg oude boeken - ikzelf zoek soelaas in de humor myner dochter en de alles ontmaskerende kakpampers van haar broêr, baby rocco. er rest je geen seconde om aan iets anders te denken.
    en wanneer ze dan eindelyk inslapen (iedere dag één minuutje later...), ben ik groggie, of ook wel, zoals ze dat noemen, "teut"; zodat ik geen woord meer op papier kan krygen; zodat ik my ook niet eens meer, lezers, hoef af te vragen waarom ik "de gouden uil" nooit zal winnen...
    jawel, lieve bloggers; oppervlakkig doe ik altyd vrolyk, maar tussendoor krygen jullie mooi, ongemerkt, aanhoudende en gratis, myn lamentabele gejammer in jullie maag gesplitst - dat is de essentie van litteratuur.
     nu nog twee blaadjes lezen in oscar wilde, en dan worden de kinderen weêr wakker...
   

Geen opmerkingen: