donderdag 26 september 2013

liedjestekst










vroeger was alles beter


vroeger was alles beter
vroeger was er geen probleem

niemand had er kopzorgen

en morgen telde nog niet mee

voor iedereen had elke schoen een veter
trouwringen hingen aan een touw
van wouter, van jozef en van peter
pronkten d'r foto's op de schouw

en trouwens, vroeger was iedereen veel mooier
de mooiste vogel lieten ze uit z'n kooi
m'n jasje lag toen nog niet bij de looier
alles viel vanzelf wel in z'n plooi

voor iedereen had ieder ei een dooier
op café was d'r nog niet dat hels lawaai
en jij moest niet gaan lopen naar je pooier
op je schouder zat een mooie papegaai

en vroeger gaf je mij een fooi
dat hoefde toen geen oeverloos pleidooi

de dood was nog niet uitgevonden
begrafenissen waren d'r nooit
en op de barbecue geraakte zelfs de koudste
schnitzel nog ontdooid

dus vroeger was alles beter
de maan was gemaakt van goud
de dagen voelden zoveel heter
de nachten lang nog niet zo koud

het centiment verkocht per centimeter
klokken klonken lang voor dag en dauw
de eenzaamste aardappeleter
gaven ze nog gratis kabeljauw

zelfs al was ik vroeger soms misschien een schooier
ik brouwde toch wel m'n soepje van savooi
aan tafel had ik ook een suikerstrooier
aan twijfel vielen we nooit te prooi

zelfs al was ik vroeger best een armoedzaaier
m'n zakken zaten vol gesmokkeld zout
hierbinnen speelde vaak een platendraaier
uit de hemel viel d'r altijd havermout

want vroeger had ik een vrouw
toen dacht ik niet de hele tijd aan jou

kinderen deden hun communie in het blauw
of in het groen
want onze kleren kleurden toen
ook lang nog niet zo grauw

6 opmerkingen:

Esther / XTRA zei

Prachtig, prachtig, prachtig, Vital!

Esther / XTRA zei

Vergeef me één kritische noot: in de aanvang iets te veel 'mooi' (mooier/mooiste vogel/mooie papegaai)...

Unknown zei

ja maar dat leek me zo "rechttoe rechtaan" om dat woord daar in overdrive te zetten... zo onkritisch en dus naturel... en ietsie ridicuul... not?

Esther / XTRA zei

Ah zo, ongekunsteld. Toch zou het van mij wel een 'schone' papegaai mogen zijn...


Unknown zei

of "dooie" papegaai? of "fraaie" papegaai? of "goeie" papegaai?

p.s.: is ger al wat beter???

Esther / XTRA zei

Jaaaa, 'dooie' papegaai! :-)

P.S. Hij is aan het opkrabbelen. Ongelooflijk, in deze moderne tijden, hoe levensgevaarlijk ziek je daarvan kunt zijn.