woensdag 29 april 2015

een dag uit het leven van victor glorieux - 30 april 2015



tot halfelf uur 's middags in bed blyven liggen, juist omdàt carla daar niet tegenkan. toen ik eindelyk in de living kwam, was ze foetsie. de flurk zat er wél, computerspelletjes spelende. "moet jy niet naar school?" "het is een brugdag." een brugdag... ik wou nog zeggen:"en dan moet je natuurlyk persé, alsof er niks anders is, computer-spelletjes zitten spelen in de voormiddag?" gelukkig op tyd gezwegen...
    in taveerne "het scheldezicht" naar binnen gelopen: voor een pakje sigaretten (bastos). voor de eerste keer in dertien jaar en een half een eigen pakje voor myzelf. vervolgens een thee citroen besteld en in de frut zitten lezen met terwyl de gehele tyd één sigaret in myn mond. ik wist niet eens wat ik las. iets over de terugval van het aantal kerkbezoekers. "je mag hier niet roken." "maar - - dat doé ik toch ook niet??" "neen, maar... maar da's wel heel raar zo!"
    weêr buiten komende, het pakje sigaretten meteen terug weggegooid. wat verderop zag ik die zwerver-schooier met zyn geel met zwarte jas en begreep ik: die sigaretten had ik beter aan hém gegeven.
    vervelend, om te moeten wakker worden op linkeroever. eêr ik thuis ben, is het grootste deel van de dag, het creatiefste deel, per definitie weêr om zeep. tot overmaat van ramp, maar niet onverwacht, op het astridplein ook nog eens langsgeweest in de billiard palace. "wanneer is er een revue?" "te zondag?" "en, wat denk je? is er geen plekje voor my?" resultaat: gewoon géén antwoord. géén. precies of ik was daar niet eens aanwezig. toen ze voorbykwam met haar kuis-emmers versperde ik haar de weg en hernam:"is er hier soms geen plaats meer voor victor glorieux? deze zondag?" toen zei ze, niét ironisch:"vic - officieel mag jy hier niet eens meer binnen!"
    in de notelarenlaan, in hemiksem, uit zelfmedelyden vanwege dit hier, dan toch weêr een sigaret opgestoken, twee na mekaâr zelfs, en iédere trek daarvan intens geïnhaleerd. ik werd helemaal duizelig, myn gezicht kletsnat van de tranen - maar toch was het érg goed ook!
    rol voorby, vele treinen, eender naar waar jullie willen...
    in de late namiddag - het werd vroeg donker, bewolkt weêr - arlette op bezoek, die kwam, zoals ze al had gezegd, geld halen. "wat!!" riep ze. "wat!! jy hebt gerookt!!! ik kan dit gewoon niet geloven - jy hebt gerookt!!! dat stinkt hier gewoon als een gaskamer!!!" alle ramen wyd open - "heb je dan liever dat ik doodvries soms!!"
    ik heb ze natuurlyk het geld wel gegeven - maar anderzyds: ik moet soms echt tevéél slikken en pikken, zelfs in myn eigen huis. met victor glorieux mag je zeggen en doen wat je wil want hy is toch maar een schotelvod. gooi hem maar weg en weêr, hy kan daar tegen.
    okay maar dan wel een schotelvod die met "ver over de regenboog" alleen al, by polygram, twintigduizend exemplaren heeft verkocht gekregen. die ann christy van één naar twee heeft gekregen, ooit.
    nu blyft ze nog slapen ook. ze wou naar het station maar ik heb de wagen niet.
    het is halfelf - - café corsari - afschuwelyk. ze zegt dat ik niet wil kyken: alleen maar omdat ze my daar nooit vragen - wat nog waar is ook. als ze my daar eens een micro zouden aangeven, heel belgië zou schrikken. niet voor één van die stomme gesprekken van ze, maar om daar één liedje te mogen zingen, er zouden diezelfde dag nog tweehonderd vrouwen aan myn deur staan.
    ik ga even wandelen.

Geen opmerkingen: