zondag 9 februari 2020

uit het schriftje


-het woord "sprang-a-lang". de vertaling ervan, kan je zelfs op het internet nauwelyks vinden. maar het betekent dus: los verloren liggend stukje schaamhaar.

-natuurlyk ben ik tegengesteld aan gevoelloos voor de magie van marvel, zie de duizenden films en boeken die ik volg op de voet - en toch bekruipt me deze dagen veeleêr het gevoelen van de imbeciliteit ervan; al die duizenden en duizenden briljante tekenaars - die zich aldoor en aldoor moeten verknechten aan zo één, uiterst beperkte formule; altyd diezelfde paar houdingen, en de laatste jaren ook altyd dat kaderloze; dwz met mekaâr vechtende superhelden met op de achtergrond zelfs geen brug of geen straat meer, maar abstract vuur en ongeloofwaardige planeten. wat een versmos van talent. 

-"bindings-angst" is meestal niet het juiste woord. feitelyk wordt meestal bedoeld "bindings-onwil". maar onwil is natuurlyk iets heel anders dan angst. door ten onterechte als "angstig" te worden bestempeld, wordt de onwil van die onwillige vanzelf al gerechtvaardigd.

-gebakken mensenvlees ziet eruit als beefsteak, lees ik hier. al getuigde de kampgevangene wiens mémoires ik ooit uitschreef, dat de kleur ervan roos was. de ontdekkingsreiziger william seabrook getuigde in zyn boek "jungle ways" dat mensenvlees smaakt naar lamskotelet. 


4 opmerkingen:

Vanessa zei

Ik denk dat ik bindingsweerstand een nóg beter woord vind.
Ik ken best een aantal 'bindings' angstigen'die beweren dat ze dat niet zijn omdat hun gevoel niet overeenstemt met een gevoel van 'angst'. Maar onwil impliceert, naar mijn gevoel, een bewuste keuze en ik geloof niet dat dit altijd bewust is.

Serge zei

Bindingsangst is vaker nog angst om te worden gekwetst.

Vitalski zei

ja maar dikwijls is het geen bindingsangst, maar goesting om te blijven amuseren in vrijheid

Vitalski zei

angst om te worden gekwetst is een mooie, maar ook is daar buitendien angst om te zullen kwetsen