dinsdag 26 januari 2010

26 januari

klad 2

LINDA


(ex joyce van nimmen?)

dames en heren, sommige kleine gebeurtenissen
kunnen soms door omstandigheden uitgroeien tot een duizelingwekkende situatie
waardoor een mens voor de rest van zijn leven kan veranderen.

zo wandelden-ik is, een regenachtige zaterdagnamiddag op de bredabaan
onverwacht een kroeg naar binnen -
ik zeg onverwacht
normaal gezien de laatste jaren ben ik ni meer graag op café
het is er precies een gaskamer, de muziek staat er keirhard, de mensen krijsen in mekanders oren mekanders oren,
waardoor die muziek nog harder moet,
iedereen zaagt over zijn eigen echtscheiding,
als het uwe verjaardag is moete gij voor iedereen,
da is dan uwe verjaardagcadeau,
gratis vat voor iedereen
dus as daar veertig man in da café is wil dat zeggen: veertig gratis vaten;
dus mij ziede daar ni meer,
maar goed, dees café da was uitzonderlijk,
hier heeft er ooit een ex-vriendin van mij gewerkt,
die als ik toen ni zo erg onderhevig zou zijn geweest aan bindingsangst
hoogst waarschijnlijk de vrouw van mijn leven zou zijn geweest
dus ik dacht, laat me de sfeer daar nog is gana opsnuiven.
en wa wil het mirakel, 
daar aan den toog zit ne vent, ik zeg het verkeerd
daar zitten drie gasten van een jaar of tweeenvijftig
die zitten daar: juist hetzelfde als vijftien jaar geleden,
juist, helemaal juist hetzelfde zoals de laatste keer toen dak ik hier was, vijftien jaar geleden, meer als da, meer als zestien jaar geleden;
die zitten daar
nog altijd in diezelfde regenjas
na al die jaren in dezelfste houding,
die linkse nog altijd zelfste as 15 jaar geleden sigaret proberen aan te steken
en die gasten die kijken mij aan
die doe precies of ik zijn efkens naar de sjotterkestafel gelopen en terug
precies ik ik hem vijftien jaar aan die sjotterkestafel gestaan
aan zo'n tafelvoetbaltafel...
k zeg allez hé.
hoe is hier tegenwoordig de sfeer.
komt inez hier soms nog, komt dinge hier nog die gast met z'n ,
die gasten die zeggen niks
maar een van die mannen, die met lapke voor oog
precies of ik staan zelf achter m'ne schouder
ik draai mn eigen om ik staan oog in oog -
hoe moet ik het zeggen
ik verschiet twee keren
eerste aantrekkelijk, witte nylon, ruikt naar kokos, wa anders als die fibreze van die griet van gisteren,
ten tweede:  ik realiseer mij bij mijn eigen
hier rechttov mij dat is dat is
ik doen zo: klunggg
da is 
de meest gehate vrouw van vlaanderen van 2010
jullie zullen haar wel kennen
die presenteerde villan politica
ze is gewonnen vorig jaar met de slimste mens
zo gehaat als jij vgd aflevering wint spoel cavia door
heeft gewonnen maar wa hebde eraan besmeurd geweten
linda dewin.
en ik kijk haar aan,
juist lang genoeg opdat ze zou beseffen: hij geeft mij aandacht
maar zeker ni zolang da ze zou gaan denken nu wordt hem opdringerig.
die draait er eigen om, die bestelt cognac
die gasten die zit zio, die weet ni wat hem ziet,
ik probeer die af te leiden saai dinges babbelen ciskaart etc
maar 
die linda dewin die komt terug voorbij, met hare cognac in haar handen, in het echt is die ongelooflijk erotisch,
hoe zeggen;
lk verschiet drie keren; met die vorige twee erbij opgeteld, is dees den derde keer
ok zal ni blijven verschieten, dit was de laatste keer
   altij maar verschieten da wordt op de duur ook saai,
   ik ken ne gast die moest zo dikwijls vlak na mekaar keihard verschieten, keihard schrikken
    die moest zo dikwijls keihard schrikken, dat die op den duur tijdens da schrikken zei dat hem zn eigen verveelde
maar nu verschiet ik het hardst, nu verandert er iet in mij, want draait naar mij en ineens, of is da desillusie,
da kan zijn dak m'n eigen maar iet wijsmaak
is da precies ineens (tong)
is da een signaal of komt die van een frituur, ik weet het ni
dus wa doen ik
een strategie
Nog voorst met babellen, maar ipv spannend nog saaier over ciskaarten die ik nergens meer kan vinden, etc iedereen slaperig naar huis
da was mijnen truuk; alleen met serveerster stoelen op tafel en hier aan de flipperkas linda dewin
nu echt wel  gedronken, klapt een beetje dubbel, is alleen die weet ni goe waar ze sta
onschuldig a ge wilt logeerkamer
ni bijten en aanvallen enfin wel aantrekkelijke ik ben vrijgezel sinds eergisteren, ik kan vrouwen laten logeren zonder scene
weet ook ni of ik condooms in huis heb, ja aan mn voeten aarbeiensmaak, zweetvoeten ruikt lekker
ik heb een logeerkamer

vier bliksemschichten later
linda dewin bij mij thuis o mijn smyrnatapijt met bijna geen kleren blote voeten
schoenen uitgetrapt
met cognaclach aan te dansen op een plaat van roxy music
zelfs cognac over d'r haar gieten
plaat omdraai ik braaf politiek ief leterme amendent
zij sta zo zwijg ttoch over ief leterme
marilyn monroe
scheurt gordijn hangen
laatste dak nog kan verzinnen
ik zeg ik heb een relatie - lief in bellewaerde
scheurt haar bloes open 
en nu verschiet ik voor de allerlaatste keer
teveel id smoor gehangen
eerste reflex is langs waar kan ik hier weer weg
straf van god, schuldcomplex, grootmoeder komde nog af nu ni vgde dag leefde die ni meer
is ni linda dewin, die ik heb meegepakt
die hier sta is daniella somers
is geen ondergoed, is karatemantel
is ni ladderzat, die is razend kwaad
omda ik zegt die haar vriendin een haar borsten zou hebben gepakt, vijf jaar geleden
die scheurt plafond scheurt mijne hond in twee
ik sporing snoekhouding op camion
hang onder camion cfr cape fear
laat mij naar zaventem rijden
onderweg in da vliegtuig naar ergens over de kreefskeerkring bij m'n eigen: blij dak nog altijd een vrijgezel ben.

Geen opmerkingen: