donderdag 28 juli 2011

parlando van een meesterkok - de vdab-cursus

cursus: met onderscheiding beëindigd.
al is zo'n cursus volgen waanzin.
eerst: soep leren maken
in supersonische keuken
dubbel gevoel: - tof dat ik het kon doen, veel aan gehand
                             -context horror; alle lagen van de bevolking door elkaar; oo, ex-gedetineerden; veel domme mensen
                               ik was er ook veel ouder dan de anderen
 maar hoed af voor vdab, je leert er iets, je hebt er wat aan, je doorloopt stadia; na zes of negen maanden kan je iets.
 leerlingen: er komen erbij en er vallen er af. over zes maanden verspreid komen er een honderd tot tweehondertal kandidaten langs - daar blijven er drie of vier van over.

opleiders: een viertal mensen, onder wie één zeer bekwame, een zekere gie van een toprestaurant, die had me wel door
                                                        voorts een zekere johan, een bullebak, gefrustreerd. geregeld mee in de clinch. was mn grootste ergernis.
                                                         voorts twee dames die minder bekwaam waren maar door elleboogwerk waren benoemd
ik had nog nooit een opleiding gehad, ik begreep niet waarom we aldoor soep moesten maken, ik was daar niet akkoord mee, ik had geen geduld

goede soep maken - dat weet ik nu - is een basiskennis, cfr het zesde studiejaar
je leert bouillon trekken, doseren groenten, omgaan met groenten.
soep gaat altijd over ajuin. bijvoorbeeld preisoep; kan door juist gebruik van ajuin nog meer naar prei smaken.

aldus drie maanden niet anders doen dan soep koken; kracht van herhaling: door de verveling ontstaat er creativiteit, ga  je andere dingen doen.
plus: - de timing, de kunst om het op tijd klaar te krijgen
          - leren samenwerken met mensen die niet van je allooi zijn. bvb een werkloze negerin die daar half gedwongen staat.

getuigschrift gekregen.
ik kwam uit die vdab-cursus buiten met het idee "daar heb ik geen spijt van."

daarna: nog eens drie maand in de mariza

had uitkering en daarbij cursus-surplus; amen 30.000 per maand.

Geen opmerkingen: