vrijdag 28 februari 2014

state of being - 28 februari 2014





het is twintig na één snachts en ik bevind my in stilte hierbeneden in de machine-kamer, welke positie my erg  vreugdevol stemt. er branden twee kaarsen en zes gele lampen en de rolluiken zyn naar beneden. de stenen aap van charles dickens hier vlak voor m'n neus, oude kranten (van 1930) die ik gisteren gevonden heb voor één appel en 'n ei, aan myn voeten op het rosse tapyt. thee citroen, veel suikerklonten...
    de tekstuele voorbereidingen voor "goethe op de apenplaneet, aflevering vyf" zyn, na hard zweten weêral, achter de rug; morgen vanaf drie uur smiddags met de jowan petit in den arenberg het podium opdirken, hy doet meestal iétsje aan de belichting ook, welk talent ikzelf enigszins mankeer (maar niet helemaal!) savonds kan de jowan er niet by zyn, den bert lezy ook niet, maar wel de broêr van het rendier komt, alsook kim baes, sofi, dick turpin, rob cieslowski, ilse laureyssen, diane broeckhoven, enz-ctra.
    omdat die "apenplaneten" telkens éénmalig zyn, merk ik ook zélf steeds byzonder nieuwsgierig te heten naar wat het gaat worden. dus niet, wil ik zeggen, naar de reacties, maar wel naar de zuivere inhoud zelf. zodoende myn eigenste toeschouwer zynde...
    kortom: om de een ofte de andere reden gaat alles erg goed met vitalski, aanstaand burgemeester van antwerpengrad...
    misschien zou ik wel nog eens, zoals in die goeie ouwe tyd, de jaren negentig, een joint willen opsteken om dan lekker door te flippen by een muziekje byvoorbeeld, of één gedicht; maar: dit zal niet meer lukken: als papa moet je ieder ogenblik waakzaam zien te blyven, je kan àltyd zomaar opeens worden opgeroepen om iemand naar het hospitaal te chaufferen. plus: vooral zou ik bang zyn om myzelf ook de dagen daarna nog troebel van geest te weten; te onzelfzeker dan ook, om te helpen donderen. steeds onder de mensen, altyd functioneren moeten we...
    er wordt heden wel over vergaderd (waarom duurt dat zolange?) of ik deze zomer een ganse reeks gigs zou afwerken ergens in berchem, iedere week optenief; hopelyk gaat dat door; doch: als dat door omstandigheden toch niét zou kunnen doorgaan, dan is het ook goed; dan ben ik van plan myzelf lekker op te sluiten, in noodzakelyke armoê, maar ook in verlichting, zomerse verlichting. dus een win-win-situatie.
    lezer: ik hoop dat ook jy zo goed gestemd zou zyn vandaag. en dat ook jy vele aangename dingen zou mogen tegenkomen vanaf nu meteen.

Geen opmerkingen: