donderdag 24 maart 2016

state of being, 24 maart 2016




misschien komt het omdat ze altyd met zyn getweeën zyn, maar sokken verschaffen de mens dus steevast een dubbel genot - tenminste, wanneer alles een beetje goed gaat. eerst is er, by aanvang van de dag, niets zo heerlyk, deugdelyk en weldadig als het aantrekken van sokken; je "komt in vorm", letterlyk; nog niet in die tirannie van schoeisel, maar wel meer intiem; een hoogtepunt in gezwindheid; én voorts afgeschermd van koude marmeren vloeren.
     daarna, een half etmaal nadien: het welbehagen van het uittrekken van die sokken, die inmiddels verjaard zyn. schoenen losmaken, is na een lange dag een nog groter plezier - maar dan van een minder persoonlyk niveau; je sokken doe je pas uit onder een deken, niet by zoiets militairs als "thuiskomen", als "je jas uitdoen", als "je antwoordapparaat checken", by wyze van spreken, doch wel terwyl je al naar een bullshit-film ligt te kyken, by voorkeur een "batman" van christopher nolan... de kaas-prut vantussen je lange tenen vry-spel krygende, zonder daarvoor naar de gevangenis te hoeven...

wat nog dat bejaardentehuis betreft, waar ik binnen drieënveertig jaar naartoe wil:"je zàl daar niet meer kunnen lezen", schryft een lezer my - maar je kan boeken toch ook "koesteren", zonder ze te lezen? ik zou zeker vlak naast myn zitstoel op de formica eettafel een kleine radio willen hebben staan, om dan gewoon te zitten te luisteren naar vanalle programma's. ik heb nu gemakkelyk brabbelen maar ik neem my ten zeerste voor om my niet te zullen overgeven aan zelfbeklag - tenminste: wel voor 99, maar nét niet voor 100 procent!!...
    en inderdaad: ik zou terug beginnen roken en drinken. om de dag te kunnen indelen. in de middag een cigaret, in de vroege avond een psychedeliserende joint, by ingang van de nacht twee glazen extreem goede rode wyn (daaromtrent spreek ik dan wel een adviseur.)


1 opmerking:

Serge zei

Dat plan heb ik ook. Bejaarden gebruiken te weinig drugs.