zondag 27 juli 2008

de terugkeer van heer ludwig

onverwacht is hier een vervolggedicht bezig op de 'ludwig'-cyclus van vorige zomer, 





dit jaar blykt koning ludwig onderhevig aan angstaanvallen die te maken hebben met archeologische vondsten, en die pasmunt worden in een discussie met zyn kabinet...








NIEUWE VONDSTEN

voor srg


vanmorgen dan toch
wagner over de vloer;

die verklaarde zich
opgelucht; een heldere middag,
frisse buitenlucht

door
alle ramen;

sommige van die gemaskerde vergaderingen vond hy,
zei hy, claustrofoob;
hierbinnen echter, voelde hy zich veilig:

in
dit onderdanige vossengezicht,
om in uit te rusten.

doordat ik
juist zyn papieren aan het ordenen was
toen hij binnenkwam,

heeft hy alles in één keer opgebiecht,
al leek het spoedig
of ikzelf de bedrieger werd.

- neen, zei hy,
ik zal je niet vrygeven!

niet
aan die excentriekelingen, die vrybuiters!

waarom ik die ooit
myn woord heb gegeven, -

zonder een
minste verbazing in het groene kaarslicht,
snauwde ik het uit:
- lafaard!

hy
schrok zich een aap,

- wat
een laffe streek!

... zyn eigen formulering was het geweest,
"vervangen" te zullen worden;

nu deed hy het echter weer uitschynen
of dit verraad
een compliment voor my betekende.

ik verdrukte hem
maar hy verdrukte my.

wy verdrukten elkander
om
by het skelet te geraken – met geheven mes.



5 opmerkingen:

Vitalski zei

wellicht ga ik daar onderaan nog wat schrappen

Anoniem zei

Ook in de Loire staan prachtige kastelen.

lommie

Serge zei

wees maar zuinig met dat schrappen.

Vitalski zei

hoeveel km van hier?

Dirk Turpin zei

ben akkoord met Serge, niet te veel schrappen. Ludwig is the best