woensdag 30 oktober 2013

nieve column voor de streekkrant - editie antwerpen


BOEKENBEURS 2013

Vooral Auteur Bart Van Loo Valt Dit Jaar Op


De Amerikanen mogen een hernieuwd verzekeringssysteem hebben ingevoerd, in de hoofdstad van Kasterlee mag het pompoenvaren een nieuw toeristisch hoogtepunt hebben bereikt, op wereldlijk niveau is het toch nog steeds de Antwerpse Boekenbeurs die de voorpagina's domineert. Dit vooral omdat de onlangs nog uit Antwerpen wegverhuisde schrijver Bart van Loo hier tien dagen lang heeft zitten signeren, telkens van acht uur 's morgens tot vier uur 's nachts, - zonder een minste pauze, alleen af en toe één minuut naar buiten, niet om daar te gaan plassen, maar om er winden te gaan laten, wegens met Allerheiligen teveel ajuin gegeten.

Is de auteur dan zo populair? We vragen het hem zelf. Bart (Van Loo):"Als mens ben ik absoluut niét populair, in tegendeel zelfs: ik behoor, zo is zopas nu eenmaal statistisch uitgevonden, tot dé veertien meest gehate mediafiguren van gans Europa - Lapland wel niet meegerekend." En daarmee, zegt hijzelf, heeft zijn strakke, donkerblonde kapsel alles te maken, hetwelk hem, zegt hijzelf, het aanzien geeft van een über-mensch, als het ware. "Maar," zo gaat hij lachend voort, "Ondanks het feit dat ik als mens iedereen gek maak, heb ik met mijn nieuwste boek, "Chanson", nu eenmaal hét boek van het jaar geschreven. Zelfs mijn grootste vijanden blijven het met plezier herlezen!"

Wanneer we hem uitleggen dat het desondanks een straf verhaal blijft, tien dagen lang twintig uur per dag non-stop zitten signeren, legt Bart glimlachend het volgende uit:"Ja maar, Streekkrant," - hij denkt dat ik, de interviewer, "Streekkrant" heet... "Ja maar, je moet er wel rekening mee houden dat het aldoor één en hetzelfde exemplaar is dat ik signeer. In het totaal staan er nu reeds 240.000 handtekeningen van mij op, - op de voorpagina alleen al." De Boekenbeurs is dus volop bezig, zelf ga ik op 6 november, omdat het dan "leerkrachten-dag" is, en ik een zwak heb voor schoolleraressen geschiedenis in Katholiek uniform...