woensdag 30 oktober 2013

state-of-being, 30 oktober 2013

waarin vitalski zich eigen bejubelt...

in de arenbergschouwburg een bescheiden video-opname achter de rug hebbende, met myn fenomenale muziek-ensemble "de jammerklacht", verscheen ik, tezamen met laura en carmen en bert, in café "het keldergat", voor een avondlyke thee citroen ikzelf. van de toiletten daarginds weêr onderweg naar het door blazers gewarmde terras de proper-geel belichte, langgerekte ovalen spiegels passerende, viel dit volgende my op, onwillekeurig: dat ik er heden, zonder zwans, uitzonderlyk goed uitzie, beste lezers, en dus ook zonder overdryven. myn haren zyn in principe iets te lang aan het groeien, doch vielen daarstraks toch in een volmaakte, strakke plooi, met de hulp van goedkope, doorzichtige zeep van één uur eerder; myn ogen glansden levendig om niet te zeggen dat zy fonkelden, myn zwarte hemd toevallig ietsie te diep losgeknoopt; en vooral bleek ik, godlof!, van myn gebruikelyke huidschilfers en van myn traditionele scharten en uitgedroogde rode-hond-vlekken te zyn verlost, zeker en vast dankzy dat zo goed volgehouden anti-koffie en anti-alcohol dieet van me...
    van alle zonden is narcisme de allermeest vergeeflyke, nog eerder dan spilzucht en jaloezie; narcisme geen kwaad doende, maar wel, argeloos, erkentelykheid betonende jegens den Hogere, wiens schepsel men is, ongevraagd.
    nu eenmaal luidt de waarheid anno 2013, anno dit najaar, eenvoudigweg en ongezeglyk, dat als ik er nu, vandaag niet zo heel erg goed uit zou zien -- wanneer dan wel?? in het precieze midden van myn leven staande... carrièrematig heet myn biographie, voor wie de details zou kennen, een ronduit prodigieus conglomeraat van beloften die niet in vervulling gingen, die dode vogel draag ik naar overal met my meê - maar: dat is één ding. strikt logisch gezien, had ik al lange tyd geleden gestorven moeten zyn (ten tyde van circus bulderdrang ten laatste), terwyl in de praktyk, - jullie zyn daar zelf getuige van -, ik toch, klaarblykelyk, bezig ben met bestaan, zelfs bezig ben met te verhuizen, naar een kasteel dan nog (hoe kan dit?). bezyden een ferme bruid, een waarachtig gezin, een peutermeisje, een babyjongen, blakerend. financieel komen er problemen in de maand van mei, dus in het jaar 2014 - maar niet nu, niet Nu!
    morgen in de voormiddag de muren verven (grondlaag); daarna, op het eerste, de plinten van alle wanden aftrekken. en daarna twee of drie keer naar het stort ryden. in de late namiddag nog meer muziek repeteren, opnief met "de jammerklacht", en in de avond myn twee columns produceren. plus, als ik er de kans toe zie, tussendoor toch weêr gaan zwemmen in de veldstraat...

1 opmerking:

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.