zondag 6 mei 2018

column streekkrant editie kempen


KFC TURNHOUT

Zoals iedereen die De Streekkrant leest, erg goed weet, ben ik een geboren Turnhoutenaar, een "bink". Ik kwam ter wereld in het Sint-Elisabethziekenhuis aan de Parklaan. En toch: ik was nog nooit van mijn leven in het Turnhoutse voetbalstadion geweest, dat daar nochtans recht tegenover ligt. Wel kwam ik er geregeld vlakbij in de buurt, mijn lief ging vlak daarnaast naar de Handelsschool, en in het Stadspark iets verderop, werd ik ontmaagd - mocht het jullie iéts interesseren  Maar deze week betrad ik die grasmat dan toch, voor de eerste keer ooit. Doordat ik er mocht gaan optreden voor een Kempische, beneficiaire gentleman's club, "De Ronde Tafel" geheten. Het ene lid van de Ronde Tafel is ingenieur bij Bobbejaanland, de anders is, althans tot voor kort, eigenaar van Peeters-Govers.

Het verbaasde mij een beetje, maar deze bende hard levende, jonge ondernemers, stond doodleuk middenin dit voetbalveld te barbecuën. "Mag dat wel?" zo vroeg ik mij voorzichtig af. Wat als Eden Hazard hier morgen over een braadworst struikelt? "Neen," was het antwoord. "Eigenlijk mag dit niet - maar ja, wij sponsorren dit hele veld; zonder ons, kan dit stadion gewoon niet bestaan." Het bouwwerk zag er zeer netjes uit, al deed het mij als Turnhoutenaar toch pijn om te moeten merken, hoeveel kleiner het is dan de stadions van pakweg Geel of van Westerlo. Dat er rond de grasmat heen, een atletiekpiste blijkt te liggen, doet ook enigszins afbreuk aan de grandeur. Maar oké, toch was ik fier om hier tegen een bal te mogen sjotten. Die ging meteen deklat, paal, deklat, binnen!






Geen opmerkingen: