vrijdag 24 mei 2024

state of being, 25 mei 2024


die gig in aarschot was old school. vorige jaar speelden-ik daar "de kempenkrak"; de zaal was voldoende gevuld en de sfeer zat goed, maar myn werkelyke
fanbase scheen daar verdwenen. zoals jullie weten heb ik al myn gehele leven lang een fanbase in aarschot. maar toen was ik er een paar jaar weggebleven, en je weet hoe snel de dingen, ook juist de goeie dingen verdampen. evenwel: deze week waren ze er allemaal terug, zie de photo's hierboven. dat was ontroerend... onderweg terug naar huis nadien, ook wel melancholisch makend. ik kén al die vele mensen, wezenlyk vrienden; maar: waar leidt het toe? waar gaat dit heen? er is wel iets "tochtigs" aan, iets vergeefs...
    tydens de gig overkwam my de op één na ergste black-out ooit. (de ergste dateert van 18 jaar geleden, met martin spelende "blauwbaard" ergens in de vlaanders; toen moest ik op den duur voor een paar minuten weg van het podium, in de backstage nadenken en bekomen.) gisteren was kortstondiger, maar toch ook essentieel; exact in het midden van de voorstelling, na "het grynsgedicht"; hoe stap ik vanuit weêr naar myn conference? waarover zal ik het hebben? waarover?? een oneindig lange minuut lang had ik er TOTAAL geen idee meer van... normaal gezien kan je door zachtjes terug te spoelen, stap voor stap je draad weêr vinden - maar deze keer: niks daarvan. ik wist TOTAAL maar dan ook TOTAAL niet meer wat ik daar nog stond te doen.
    wat er moest komen was, het verhaal van het zwembrevet en de one liners. hoe ik er toch wél, uiteindelyk, weêr uitkwam, weet ik niet meer... het vergde ook een flinke tyd om, na die oneindige moeras-angst, weêr in full force drive te geraken - maar, zoals altyd: het publiek had er NIKS van gemerkt (behalve Ben Van Dyck, die my 
al zéér dikwyls heeft bzig gezien; die zag, zei die nadien, dat het menens was...)
    voortaan leg ik myn papieren ergens on stage, just in case. stilvallen en dan ostentatief door je scenario staan bladeren, dat is 100% in orde. en dan hoef je die schrik, die complete radeloosheid niet te beleven.


Geen opmerkingen: