zondag 19 augustus 2018

column streekkrant editie kempen


KEMPISCH MENU

De zomer voerde my met myn gezin ook dit jaar weer onverbiddelyk naar de Lilse Bergen, mede doordat er een subliem optreden plaatsgreep van Nigel Williams, welke comedian nog altyd ieder jaar beter en beter wordt - wat iets wil zeggen, als je weet dat hy in principe zelfs met pensioen is (hy doet geen tours meer langs culturele centra.) Na het optreden rammelde onze maag, en trokken we nog geen twee kilometers verderop naar Bistro Hestia, Strandweg 3, Gierle. Een fantastisch mooie hoeve, met binnenin een authentieke zwart-wit tegelvloer en stemmige lambriseringen, buiten een van de meest rustieke terrassen van de integrale Kempen, met loslopende kippen, honden, ganzen, bronstige bokjes en pony's. Met piepjonge kinderen op restaurant gaan is niet makkelyk, maar hier toch wél!

In de menukaart stond genoteerd dat hier typisch Kempische schotels werden geserveerd. Myn vriendin, die uit Leuven komt, werd curieus, maar ik mocht bevestigen dat die kaart inderdaad helemaal naar myn smaak was, geboren en getogen Messentrekker die ik ben (= Vosselarenaar.) Frikandellen met kriekjes - inderdaad: zo aten wy dit op communiefeesten by ons Moemoe in Rykevorsel! Beuling met gecarameliseerde appelschyfjes: zo bakte myn Nonkel uit Gierle die ook! En gevulde abrikoos - ik wou zeggen; zoals op het trouwfeest van myn zus in zaal de Heihoeve, dat nu niet meer bestaat - totdat ik besefte: Bistro Hestia is die Heihoeve. Dus: er zyn nog klassiekers. Voor de rest van de zomer ga ik hier iedere dàg eten, net zolang totdat ze my naar huis moeten rollen.

Geen opmerkingen: