vrijdag 24 januari 2020

state of being, 24 januari 2020


in de voormiddag lesgegeven; twee uurs nederlands aan het derde, en één uur nederlands aan het vyfde. tevoren, smorgens vroeg, vlug langs de vice-directrice geweest, om af te spreken hoe we dat gaan aanpakken, als r.t.v. hier maandag een reportage van me komt maken. komt goed...
    exact rond het middaguur overhuis, luv m'n kleêren stryken, kikzelf decorstukken in de auto inladen (myn witte tapyt; nooit eêr meê opgetreden, was een goed idee, want de arenberg is van zichzelf vry donker...)
    van twee tot vier: knutselen aan het decor, het geluid en de belichting, met de hulp van technieker jan gillebeert, met wie ik al 20 jaar tezamenwerk, dus dat schiet enorm goed op. het geluid was wel even prutsen.
    om vier uur rap-rap naar stripwinkel beo, die daar nu eenmaal vlàkby ligt. "ik heb geen tyd - wat is hier echt goéd? van wat hier ligt?" ze wyzen me vanalles aan. ik hoop dat hun smaak met die van my overeenstemt. maar: dat zullen we dus zéér gauw te weten komen... één strip heet "de dood van stalin" en dat ziet er wel echt goed uit precies...
    van halfvyf tot zes: slapen in de zetel, in de ferm afgesloten, geavanceerd backstage. daar had ik speciaal een goed deken voor meêgebracht, én zelfs myn persoonlyke twee slaapkussens. anders had ik dit etmaal niet aangekund.
    giggen. ging kei-goed. enorm warme, mooie energie van dat publiek - 400 mensen; vooralsnog myn plafond. geen zuur-kykers, geen sceptici; alleen maar mensen die goesting hadden in een goeie avond. tot vorige week was "beuling met appelmoes" een "vertelling"; maar vooral die try-out by oxot, in westerlo, was een alarmbel, vorige week; meteen daarna nog als gek aan het schrappen en krappen gegaan - en nu ineens hield ik, klaarblykelyk, een voorstelling over die gewoon mega-hard rechtdoor rechtuit lachen is. trouwens zonder seksmoppen! wat dan wél? ik weet het zelf niet. heel raar. byna telkens wanneer er gelachen werd (aldoor), dacht ik zelf:"hey, inderdaad - ze hebben gelyk; da's eigenlyk echt wel keigrappig..." op voorhand wist ik het dus zélf niet eens... wat een érg fyn cadeau!...
    goed veel boeken verkocht, nadien...
    diréct na de voorstelling het decor weêr afgebroken, en de auto weêr gaan halen, etc.
    "hu? sta jy hier nu meteen weêr op te ruimen?"
    "na zo'n gig is dat myn favoriete bezigheid. leêglopen tydens het opruimen en weêr inladen..."
    dan toch nog, nadien, in de foyer, téveel vrienden gezien om te kunnen verhapstukken.
    nu is het halftwee snachts. dat valt nog aardig meê! en dus: morgen back to high school. deal with it.
   

3 opmerkingen:

Martine De Smet zei

Wij hebben genoten Vitalski en onze buiken slanker gelachen...🤩🙏🌹🌹

els c. zei

ik vond het tof dat mijn "afgedankt" nachtlampje in jouw decor stond! :-)

Vitalski zei

DANK!