vrijdag 29 juli 2022

uit het schriftje

wat heeft een vrouw aan een man? als hy succes heeft, gaat hy er met een ander vandoor; als hy géén succes heeft, komt hy treuren.

ik bezondigde my vandaag, lezers, aan deze volgende uitspraak: "ik ben beter dan guido gezelle!"
    meteen daarna wist ik my oprecht beschaamd, om zoveel ongeoorloofde eigenliefde.
    doch echter: als je zegt 'ik ben beter dan tom barman', of als je zegt 'ik ben beter dan matthias schoenaerts', dan zondig je toch veel erger. want het ding is: wie WIL er nog 'beter zyn dan guido gezelle'?
    wie heeft er nog posters van guido gezelle boven zyn bed hangen...

het is goed dat, middels affiches, myn kop nu, op dit ogenblik, nog eens overal aan het uithangen is. het is goed om te weten dat er nu, op dit ogenblik, terwyl ik dit alles neêrschryf, geborgen op myn zolder, precies tegelykertyd, maar dan in de zirkstraat, iemand over het plaveisel slentert - en daardoor, willen of niet, myn kop ineens voor zyn twee ogen ziet uithangen. (normaal zou hier nu moeten worden uitgelegd: waarom dan wel? waarom is dat dan goed?)

het laatste woord van het boek "het verdriet van belgië" is: "toch".
    de legende wil, dat claus aan zyn eega vroeg: "zeg eens een woord dat jy byzonder vindt." en dat zy toen, na enig nadenken, antwoordde: "toch." en dat hy toen, dan maar, noteerde, ter besluit: "toch".

Geen opmerkingen: