zondag 5 mei 2024

alternatieve feiten


1. paul auster. toen ik een twintiger was, dacht ik dat ik die heel goed vond. nu ik een vyftiger ben, vind ik er weinig aan.

2. van de nederlandse jeugdserie "q en q", zie photo, speelden er twee seizoenen; een in 1974 en een in 1976. de generiek-muziek werd ingezongen door robert long.

3. billie eilish werd in vitro verwerkt.

4. in mesopotamië is glas gevonden van 3500 jaar oud. in het oude egypte echter, werd er géén glas gemaakt. rond het jaar nul waren er glasblazers in syrië. hun technieken zyn sindsdien nauwelyks nog gewyzigd.

5. in de middeleeuwen had venetië een monopolie in de glasindustrie. omdat het glasblazen vaak brand veroorzaakte, werden alle glasblazers naar het venetiaanse eiland murano weggebracht,  en mochten ze alleen dààr werken.

6. als die glasblazers toch elders aan het werk gingen, kregen zy de doodstraf. toch wisten flink wat glasblazers te ontsnappen, onder andere naar antwerpen.

Geen opmerkingen: