maandag 21 oktober 2024

state of being, 22 october 2024


rocco james conan zit aan tafel, halloween-spulletjes te knutselen. zonet deden we tezamen latyn, dwz ik moest hem overhoren. luv kwam eerst zeggen: "die meervouden kloppen toch niet?" ik pak dat blad over, myn leesbril opzettende; ik bekyk die gegevens in stilte, en opper, ten slotte: "dat zyn dan ook geen meervouden, dat zyn genitieven."
    zo slim ben ik.
    eens een classicus, altyd een classicus.
    van de eerste tot de zesde middelbare klas deed ik latyn, én de latere paar jaren daarby ook grieks; acht uurs per week klassieke talen, van een old-school taal-leerkracht, "meneer truyens" - daar lachte je niet meê.
    gevolg is wél dat ik ondertussen geen frans en geen duits kon studeren; dus vandaag kan ik wél "de tezamenszwering van cattulus" navertellen - maar: ik kan niét in de ardennen, pakweg in een gereedschapswinkel, een schroevendraaier bestellen. niet in de franse ardennen - én niet in de duitse ardennen.
    mollie is ondertussen naar de musical-opleiding, of coruse. die moet ik subiet, om tien uur savonds, nog gaan ophalen ginder.
    daarjuist een flink bad genomen. deed goed;
    gisteren de minard, morgen het clubhuis; daar tussenin zweef ik, heden. ik ben in uitstekenden doen. in de namiddag was iedereen naar school - en ben ik, daarom, tot halfvier in bed blyven liggen: van dààruit werkende, zonder de chauffages te hoeven aan te zetten. beslapen beddendekens en malse slaapkussens en kraakverse koffi - om zo dan, uiteindelyk, te beginnen te corresponderen, ook wel bepaalde financiële wonden likkend, weêral, maar so be it.
    all is well in kromsky's hell.

Geen opmerkingen: