donderdag 22 december 2011

glazen plafond



















uit myzelf zou ik dit niet hebben gedaan
maar ik had dit beloofd
aan die mensen van
een jeugdhuis in keerbergen,
jeugdhuis "de turlevies".

"wy doen een actie in keerbergen
op 30 december.
zou ik
in het glazen huis naar binnen kunnen?
om dat daar
eventjes te gaan verkondigen?"

"daar moet je
zoals iedereen
voor gaan staan aanschuiven,
daarginder..."

een ry van 500 man.
waar geen beweging in zit.
met geldbriefjes in een brooddoos,
een photo van hun hond,
een spandoek met een slogan.

"daar kan ik niet
zomaar gaan tussen staan."

"niks aan te doen..."

"ja maar, ik ben vitalski.
officieel de nachtburgemeester
van de stad
waar jullie dees huis hier
hebben neêrgepoot."

"ik ben maar iemand
van de security, man."

"daarom juist dat ik je verzoek
om het te gaan vragen
daarbinnen, op de redactie.
komaan, kerel..."

"en hoé was uw naam?"

"vitalksi."

"wacht hier..."

hy sluit de nadarhekken,
laat ons, hooguit, één minuut
staan wachten
in het ongewisse
en keert dan weêr.

"het kan niet."

"ik
mag niet
in het huis?"

"neen, je moet
zoals iedereen
gaan aanschuiven ginder."

"maar heb je ze werkelyk gezegd
dat ik het ben? de nachtburgemeester?"

"ze zeggen
dat het niet kan.
sorry."

2 opmerkingen:

Gert Vanlerberghe zei

Music For Life... wat een grap weer. Eén grote commerciële bedoening waarin inderdaad oninteressante artiesten, BV's en politici hun zegje mogen doen, er met geen woord over de daklozen in België wordt gerept en waarvan er nooit genoeg geld van de opbrengst écht naar de armen kan gaan, omwille van de corrupte landen waar we het geld aan geven. Negeren, die show. Hoewel... Daan op het dak van het Glazen Huis was echt wel goed ;)

Vitalski zei

okay